.
.

vineri, 26 octombrie 2012

Cuvinte stil vagon



„Din câte ştiu eu, sentimentele nu sunt redate de câte un singur cuvânt. Nu cred în «tristeţe», «bucurie» sau «regret». Poate că dovada cea mai bună că limba e patriarhală este faptul că simplifică peste măsură simţămintele. Aş vrea să am la dispoziţie sentimente hibride, complicate, construcţii germanice stil vagon, cum ar fi, de exemplu, «fericirea dinaintea dezastrului». Sau «dezamăgirea de a te fi culcat cu iubitul ideal». Aş vrea să arăt cum «aluziile la moarte evocate de bătrânii din familie» se leagă de «ura faţă de oglinzi, care începe la vârsta mijlocie». Aş vrea să am un cuvânt pentru «tristeţea indusă de restaurantele falimentare», ca şi pentru «încântarea de a primi o cameră cu minibar». N-am găsit niciodată cuvintele potrivite pentru a-mi descrie viaţa şi acum, că m-am apucat de povestea mea, îmi trebuie mai mult ca niciodată.”

Jeffrey Eugenides, Middlesex, traducere de Alexandra Coliban-Petre, Editura Polirom, 2005

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu