Michel Houellebecq, personajul omonim al lui Michel Houellebecq din romanul „Harta şi teritoriul” (Premiul Goncourt, 2010), e un depresiv care trăieşte, minimalist şi minimal – à la Beckett cumva – într-o încăpere goală, mobilată doar cu un pat şi un televizor. Îşi petrece viaţa în pat – mănâncă (de regulă, mezeluri), fumează şi bea vin (singura plăcere, e un connaisseur) în pat şi se uită la desene animate pe Fox TV. Cu o aşa „viaţă intimă sărăcăcioasă” (citez din traducerea românească a lui Daniel Nicolescu, Polirom, 2011), dispariţia singurelor trei produse de consum care i se păreau „perfecte” – singurele plăceri, singurele interese – e o adevărată dramă:
„În viaţa mea de consumator, zise el, am întâlnit trei produse perfecte: încălţările Paraboot Marche, combinaţia laptop-imprimantă Canon Libris şi canadiana Camel Legend. Am iubit pătimaş aceste produse, mi-aş fi petrecut toată viaţa lângă ele, cumpărând regulat, pe măsură ce se uzau, nişte produse identice. Se stabilise o relaţie perfectă şi fidelă, care a făcut din mine un consumator fericit. Viaţa mea nu era cu desăvârşire fericită, dar aveam măcar asta: puteam, la intervale regulate, să cumpăr o pereche din încălţările mele preferate. E puţin, dar înseamnă mult când ai o viaţă intimă sărăcăcioasă. Ei bine, această bucurie, această bucurie simplă mi-a fost răpită. După câţiva ani, produsele mele favorite au dispărut din standuri, fiindcă fabricarea lor a fost pur şi simplu oprită – iar biata mea canadiană Camel Legend, probabil cea mai frumoasă canadiană confecţionată vreodată, nu a supravieţuit decât un singur sezon... Începu să plângă, încet, cu lacrimi mari, şi îşi mai turnă un pahar de vin. Ştiţi, e brutal, groaznic de brutal”.
În „Melancholia” lui Lars von Trier, Justine (Kirsten Dunst) – care lucrează chiar în domeniul publicităţii şi, în noaptea nunţii, e promovată de şeful ei – îi aruncă cu cinism acestuia din urmă sloganul mult aşteptat: „Nothing”. Justine e şi ea – în nişte imagini sepia magistrale – o depresivă, o melancolică, o lunatică, pe care „nimic” – cu atât mai puţin consumerismul – n-o poate pune în mişcare, n-o poate susţine, şi care îşi ruinează propria şi atât de luxoasa nuntă.
La Houellebecq, tonul atinge un soi de umor cinic. Imaginile lui Lars von Trier ţin mai degrabă de o reverie gravă, poetică (tarkovskiană, s-a zis). Dar ambele personaje sunt, în felul lor, nişte campioni ai depresiei... Houellebecq va sfârşi ucis într-un mod monstruos, iar în ce-o priveşte pe Justine, ea va fi izbită – la propriu –, împreună cu toată omenirea, de planeta melancoliei, Melancholia...
3
RăspundețiȘtergereAm ajuns intamplator pe acest blog, cautand un articol despre "Harta si teritoriul". "Houellebecq (personajul) se va sinucide"??? Ati citit cartea pana la sfarsit? Altfel nu inteleg de ce ati lasa o informatie eronata...
RăspundețiȘtergereNu, nu se va sinucide, va fi ucis in chip monstruos... e, totusi, o naratiune simbolica acolo. Rectific acum.
RăspundețiȘtergere