Dispărut prematur în 1994, poetul
George Almosnino a debutat în anii ’70 cu volumul Laguna (1971), urmat de Nisipuri
mişcătoare (1979), Omul de la
fereastră (1982) şi Poeme din
fotoliul verde (1984 – toate la Cartea Românească). Ultimul volum, cu un
titlu premonitor, Marea linişte, îi
apare postum, la Editura Litera, în 1995. Poet de maximă discreţie şi
retractilitate – atît în poezie, cît şi în propria-i viaţă – George Almosnino a
intrat, cum era de aşteptat, într-un con de umbră după 2000. În acest context,
Editura Paralela 45 face un gest de recuperare care trebuia de mult făcut,
publicînd o antologie de autor, Fotoliul
verde(antologie de poezie,
1971-1995), ediţie îngrijită de Nora Iuga (soţia poetului), care semnează
şi un tulburător text evocator (Nino),
la finalul cărţii. Antologia are o prefaţă pertinentă semnată de Eugen Negrici
(„Strania voluptate a subestimării“, text ce face parte din volumul în
pregătire Literatura română sub comunism
II), o postfaţă de Gheorghe Grigurcu şi un mic text semnat de Constanţa
Buzea (Către Nino, datat 24 noiembrie
1999).
Venit după generaţia „glamour” a
anilor ’60 – a poeziei metafizice, oraculare – care a ocupat prim-planul
peisajului literar al epocii, poetul George Almosnino – coleg de generaţie şi
prieten cu Constantin Abăluţă şi Virgil Mazilescu –, se dovedeşte astăzi, la
(re)lectură, de o modernitate mai vie şi mai reală decît şaizeciştii (folosesc
aici departajările generaţioniste la modul strict operaţional). Aşa cum bine
observă Eugen Negrici în „Cuvînt-înainte”, George Almosnino practică o poezie
„de stare”, iar nu „de sens”, o poezie care mizează pe ritm şi sintaxă, pe
anumite repetiţii de imagini şi de structuri sintactice, iar nu pe noţional,
metaforă, sens: „(Criticii de întîmpinare, n.m.)
nu şi-au dat seama sau pur şi simplu pe atunci nu ştiau că poate fiinţa o
specie de limbaj poetic care comunică o stare, nu un sens şi că ea mai fusese
încercată la noi de «ultimul» Bacovia”. Bacovian – într-adevăr – şi beckettian
– aş adăuga eu –, George Almosnino scrie o poezie de interior, monotonă şi (adesea)
maladivă, în care se manifestă toate formele regresiei, pînă la aneantizarea de
sine (în consecinţă, a eului poetic): „Noaptea urc în uterul mamei/ şi mă cocoloşesc
acolo/ mic cît amintirea unui vierme” (dăinuie noapte joc al contrariilor,
din volumul Poeme din fotoliul verde)).
„dedesubtul acestui punct/ mai
încape doar un rînd alb// (...) ce negru e acest punct/ ce linişte în jurul lui
se întîmplă” – notează, de pildă, poetul în punct,
din volumul Nisipuri mişcătoare. De
altfel, în primul poem din acest volum apare deja imaginea bacoviană a
plumbului: „dimineaţa/ pentru că trebuie să te scoli/ seara/ pentru că trebuie
să adormi/ cineva îţi descrie drumul/ orelor de peste zi/ uneori speriindu-te/
şi astfel treci/ dimineaţa şi seara/ un fir de plumb prin dreptul oglinzii” (fir de plumb). Avem de-a face cu un tip
de recuzită (decor şi gesturi) bacoviană, redusă şi monotonă – putînd vorbi pe
alocuri de o poezie a obiectelor, dar şi a stărilor elementare, maladive.
„frumuseţea unui vers gol/ liniştea mea// sunt un om/ contemplînd descreşterea
diafană într-un apartament oarecare/ asemănător unei serii de numere
depărtîndu-se în abstract/ cînd luminile au aerul că au căzut şi aşteaptă” –
scrie George Almosnino în Viaţa de toate
zilele, poemul care deschide volumul din 1982, cu titlu simptomatic, Omul de la fereastră.
Peste zece ani, în ultimul volum
(postum) de poeme, aproape nimic nu s-a schimbat: aceeaşi „linişte” a
încăperii, aceleaşi gesturi minime (deplasări către fereastră sau către pat) şi
anodine, aceeaşi stagnare (sub forma contemplaţiei sau a exasperării), aceeaşi
tristeţe şi dezolare. În niciodată nu am
ştiut, modul negativ (pronume, adverbe, verbe) este copleşitor: „serile
acestea lungi cînd nimic nu se întîmplă/ sub tăcutul plafon sub fixitatea la
fel de tăcută a orizontului/ serile acestea senzoriale închise şi triste de
parcă stau/ într-o cutie una din acele mari cutii de carton din camera mea/
serile acestea statice triviale monotone şi dezolante/ niciodată nu am ştiut de
unde apar de unde pot veni/ serile acestea înşelătoare niciodată desluşite
aproape eterne”.
Aş vrea să remarc, totuşi, că
melancolia aceasta – surprinsă în ritmuri mai ample, ca mai sus, ori sincopate
(ca în poemul citat anterior şi în genere în poemele din primele sale volume) –
atinge uneori note acute, angoasante, existenţialiste: „pe ochiul păunului
seara se lasă/ ştiu că poate acum un vapor se scufundă/ înnebunit de marea
linişte a mării/ cum omul se culcă speriat/ de marea linişte a zilelor lui// nu
vreau să-mi amintesc” (cum omul se culcă
speriat, din volumul Nisipuri
mişcătoare). Minimalismul, modul minor, „cameral”, se îmbină, în felul
acesta, cu regresia ca stare existenţială, respectiv „tăcerea”, „(marea)
linişte”, gradul zero al existenţei şi al limbajului: „anonimatul/ îndîrjita/
tăcere/ a nemărginirii” – am citat din Arhiva
actelor uitate (III), din volumul Marea
linişte. Există, la George Almosnino – semn de evidentă modernitate – o
notă beckettiană în această mişcare regresivă, liminară, către un infim „punct“
dincolo de care nu mai încape decît un „rînd alb“. „Strania voluptate a
subestimării“, de care vorbeşte Eugen Negrici (titlul prefeţei sale) cred că
trebuie, de aceea, văzută nu dintr-o perspectivă morală, ci dintr-una
existenţială, o reducere a propriului eu la stadiul de „obiect“.
Retractilitatea şi letargia, pe
de altă parte, se acumulează pînă la exasperare, explodînd, din cînd în cînd,
în imagini violente: „arma/ poetului/ din/ somnul/ său/ se/ încarcă“ (Arhiva actelor uitate (III)). Monotonia
dominantă, bacoviană, a versurilor este spartă – contrapunctic – de imaginea fauve, violentă, aşa cum se întîmplă în sînge pe zăpadă (din volumul Marea linişte): „înfrigurat în cîrciuma
asta de la marginea oraşului/ şi dealurile albe şi gura ei în zare/ o cerneală
roşie vărsată pe faţa de masă/ un trotuar pe care sîngele se usucă/ sînt un
obiect/ înfăşurat în pergamente groase/ singur şi plicticos ca un cîine“. De
altfel, roşul (sîngele) este o pată de culoare recurentă în poemele lui George
Almosnino, aşa cum era violetul, de pildă, la Bacovia.
Cu o trimitere cît se poate de
explicită – marcînd în acelaşi timp filiaţia şi diferenţa –, poetul vorbeşte,
în siestă în cartierul după-amiezelor
liniştite (din volumul Marea linişte),
chiar de „plumb roşu“: e vorba de un poem care conţine ingredientele sale
specifice – tendinţa către anonimat, către gesturile elementare, regresia,
poezia obiectelor, dar şi explozia imagistică pe post de contrapunct („un măgar
cu o lalea în gură“), intertextul bacovian: „las lucrurile să plutească/ nimeni
nu mă cunoaşte stau şi mănînc dropsuri/ mi se scurge saliva la marginea buzelor/
aleea este goală apare o bicicletă/ pe ea un măgar cu o lalea în gură/ se îndepărtează
din ce în ce mai rarefiat/ mă întind pe bancă sînt un plumb roşu/ mic şi
neînsemnat ca soarele/ apare şi o pisică ce-mi contemplă fericirea/ zărindu-mă
acolo o nimica toată“.
Interesant este că, aşa cum
mişcarea monoton-regresivă îşi găseşte, din vreme în vreme, o contrapondere în
imaginea violentă, în reacţia de revoltă, în acelaşi fel poemul concentrat,
minimalist îşi găseşte un pandant în poemul amplu, discursiv şi – nota bene –
senzorial. În acesta din urmă proliferează un imagism inedit (poate o influenţă
a grupului onirist, pe care l-a frecventat, alături de Nora Iuga), lucru care
arată că George Almosnino este şi un excelent imagist. De la tipul de poem
haiku, „icoană pe sticlă“, „stampă pe un evantai“, „arhiva actelor uitate“
(sintagme care sînt chiar titluri de poeme) etc., George Almosnino trece – în
ultimul său volum de poeme – la textele lungi, care poartă titluri precum şi totuşi noaptea o imensă germinaţie, şi zidul timpului întocmai ca o femeie
frumoasă, numărătoarea inversă
sau o lume cu susul în jos. Redau
aici un pasaj din şi totuşi noaptea o
imensă germinaţie – versuri splendide, încărcate de senzorialitate şi
senzualitate orientală, de elegante imagini vizuale: „fereastra uşile închise
pisica/ micşorată în colţul îndepărtat/ zidurile tăiate de tăcere gîndurile aburite/ în căldura blîndă a
bolţilor/ forme vagi mişcătoare orga senzuală/ şahul jaluzeaua busuiocul
tăciunii/ totul/ a început într-o seară/ vîntul intra şi ieşea repetînd instinctiv/
ţările nordice ramuri dese frunze nesupuse/ muşcau botul animalelor moraliste/
mase de aer dărîmau spaţiul/ ea se apropia cu obrazul umezit de ceaţă/
negustorul îi striga preţul/ acest vas acoperit de pînze jilave/ poate să apară
gol/ la prima retragere a mării/ apoi urmează răcoarea corăbiei apoi dragostea/
ţinută în mînă ca o funie veche“.
Poet egal cu sine de la un volum
la altul, oscilînd, aşa cum singur spune, „între mărturisire şi tăcere“ (titlul
poemului omonim din ultimul volum), între gradul zero al existenţei şi al
limbajului, pe de o parte, şi explozia imagistic-senzorială, pe de alta, George
Almosnino se dovedeşte, la (re)lectură, un poet excelent şi un poet de o
pronunţată modernitate, pe care antologia apărută de curînd la Editura Paralela
45 sper să-l repună în circuitul public.
George Almosnino, Fotoliul verde (antologie de poezie, 1971-1995), ediţie îngrijită de Nora Iuga,
Cuvînt-înainte de Eugen Negrici, postfaţă de Gheorghe Grigurcu şi de Nora Iuga,
Editura Paralela 45, Colecţia „Biblioteca românească“, Piteşti, 2013, 328 p.
Apărut în Observator cultural nr. 692/ 27.09. 2013
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu