Filip Florian (n. 1968), unul
dintre cei mai cunoscuţi autori români contemporani, a debutat în 2005 cu
romanul Degete mici, pentru care a
primit Premiul pentru debut al revistei România
literară şi Premiul Uniunii Scriitorilor pentru cel mai bun debut în proză.
Împreună cu fratele său, Matei Florian, a publicat în 2006 romanul Băiuţeii; în 2008 a publicat Zilele regelui, iar în 2012 a revenit cu
un al patrulea roman, Toate bufniţele.
Mă opresc aici asupra romanului
de debut, Degete mici – o carte matură,
care anunţă deja în totalitate profilul stilistic şi chiar tematic al
scriitorului. Filip Florian este – aşa cum s-a observat adesea – un scriitor
estetizant, care topeşte de regulă tema tratată în pasta limbajului, în
substanţa lingvistică: frazarea lungă, domoală, ocolitoare – asociind imagini
şi tonalităţi diverse – tinde să de-dramatizeze tema, să domesticească şi să facă
suportabile sensurile grave ale istoriei, respectiv existenţei personale. Căci
temele abordate sunt, de regulă, legate de memoria şi existenţa individuală,
puse în raport cu istoria generală, al cărei curs e văzut când la modul
fatalist (cum se întâmplă aici), când mai relativist, lăsând loc şi
arbitrarului ori accidentului (aşa cum sună o consideraţie în Toate bufniţele, de pildă). Important e
faptul că, prin reflecţiile sale asupra cursului individual, integrat în istoria
la scară generală – incluzând aici lunga perioada comunistă a trecutului nostru
recent – Filip Florian se situează într-o direcţie specifică a prozei româneşti
de astăzi, aceea interesată de recuperarea trecutului, de reevaluarea lui şi de
poziţionarea în raport cu acest trecut. Această direcţie s-ar opune, aşa-zicând
prozei de tip minimalist, mizerabilist, care se cantonează în prezent şi în
cotidianul cel mai mărunt, mai banal, mai monoton.
În Degete mici, atunci când ni se povesteşte trecutul Eugeniei Embury,
prietena lui tanti Paulina, gazda protagonistului (Petruş, arheologul) şi
bunica lui Jojo (viitoarea iubită a arheologului), istoria e văzută la modul
fatalist, „prestabilit”, necruţătoare cu destinele mărunte ale indivizilor
(imagine de înţeles, dat fiind că face trimitere în mod expres la cel de-Al
Doilea Război Mondial): „Şi aici intervenise istoria, cu orarul ei perfect
prestabilit, cu făgaşurile bine trasate pentru fiecare. Iubirea celor doi
(Eugenia şi tânărul lord englez, Neil Embury, n.m.), lung timp sursă
inegalabilă de conversaţii mondene, de rumoare colectivă şi de pizmă feminină, s-a
transformat într-o particulă derizorie, prinsă, alături de alte câteva milioane
de particule, de o mişcare haotică. Nu era vorba de mişcarea browniană . Ci de
război”.
Aceasta e doar una dintre
poveştile încapsulate în Degete mici:
firul central ar fi cel legat de descoperirea întâmplătoare (de către un copil
care căuta râme) – într-un mic orăşel de munte – a unei gropi comune, pline de
oseminte, şi convocarea autorităţilor, ca şi a specialiştilor arheologi pentru
datarea şi clasarea osemintelor cu pricina. Conflictul se naşte chiar în jurul
acestui eveniment: pe de o parte, arheologii spun că e vorba de oseminte vechi
de două secole, aparţinând unor oameni morţi de ciumă, iar pe de alta,
oficialităţile – în frunte cu şeful poliţiei sau colonelul-magistrat – vor
neapărat (spre propria lor glorie) ca groapa comună să fie dovada crimelor
comise în trecut de comunişti. Iată, de pildă, credinţa – sinceră, în cazul lui
– a unui personaj, Titu Maeriu, inginer pensionar, fost deţinut politic, sosit
şi el la faţa locului: „Sosise în micul oraş de munte ca reprezentant oficial al
foştilor deţinuţi politici, ca un semn că supravieţuitorii închisorilor îi
venerează pe cei morţi şi, mai ales, pentru a arăta uriaşa neîncredere a
asociaţiei într-o anchetă condusă de procurori şcoliţi de vechii torţionari. Nu
se îndoia că multe dintre coastele şi vertebrele acelea, dintre tibii, femururi
şi peronee, patru, şapte, cincisprezece clavicule, cine ştie câte rotule, un
cubitus aici, un radius şi un humerus dincolo, un stern la suprafaţa grămezii,
un sacrum mai la fund, oase şi osişoare, puzderie, galben-cenuşii, ca de ceară
şi ca de mucegai, impersonale, şi craniile, craniile în primul rând,
aparţinuseră cândva, la jumătatea secolului, unor tineri nesupuşi ca atâţia
alţii, unii care nu mai aflaseră gustul greţos al domesticirii, al blazării,
chiar al trădării”. Prin asemenea personaje – Titu Maeriu, dar şi Dumitru M.,
„cel mai bătrân om din oraş”, căruia arheologul îi descoperă trista poveste (închis
de comunişti, despărţit de soţia care luase drumul credinţei, întors să
locuiască în mansarda casei naţionalizate) –, Filip Florian introduce tema
trecutului comunist, a persecuţiilor, crimelor, atrocităţilor care bântuie
mentalul colectiv după ’90, cu ideea subsecventă a reminiscenţelor acestui
trecut (sub forma securiştilor sau a „vechilor torţionari”, cum spune Titu
Maeriu).
Şi, cu toate acestea, personajul
a cărui poveste se desfăşoară pe cele mai multe pagini e altul: el poartă,
succesiv, mai multe nume, rămânând, în fond, cel mai misterios personaj al
cărţii: călugărul Onufrie, care-şi ascunde cu grijă ciudăţenia (un moţ
negru-vineţiu, ca de raţă, în vârful capului, retezat la şase ore). Născut „din
flori” şi abandonat la naştere, el are o viaţă spectaculoasă, aş spune chiar
picarescă, dacă nu ar fi dublată în permanenţă de vocaţia lui mistică: arestat
şi închis în vremea comunismului, el reuşeşte să evadeze graţiei primei viziuni
în care i se arată Maica Domnului. Urmează ani lungi – ani fabuloşi – de
pustnicie în munţi, în care rescrie Biblia din aducere-aminte pe scoarţă de
molid şi spovedeşte indirect, printr-un schimb de scrisori, un necunoscut (un rezistent
anticomunist retras în munţi?). Cea de-a doua viziune a Maicii Domnului
marchează vindecarea lui miraculoasă după un atac cerebral, iar cea de-a treia,
şi ultima, pe care o aşteptase ani la rând (crestaţi cu foarfeca pe degetul
arătător) îl determină să ridice o mănăstire Preacuratei, în poiana de la
Piatra Roşie. Venit să sfinţească osemintele gropii comune, lui Onufrie – ajuns, în postdecembrism, personaj de articole de
ziar – i se duce vestea pentru miracolele săvârşite şi începe să fie asaltat de
mulţime la mănăstirea de la Piatra Roşie.
Iată cum iraţionalul, religiosul,
miraculosul iau locul planului istoric (fie el la scară individuală sau la
scară generală), tot aşa cum cele dintâi sunt, la rândul lor, pândite de riscul
căderii în derizoriul publicitarului şi comercialului, care domină capitalismul
precar, incipient, de după ’90.
Degete mici e un roman aluvionar, alcătuit dintr-o serie de poveşti
încapsulate, diseminate, descentralizate, de fapt, aducând în permanenţă
perspective marginale, multiple – prin introducerea a diverse personaje
episodice: între acestea se numără şi grupul tinerilor arheologi argentinieni
(veniţi dintr-o ţară cu acelaşi gen de trecut politic, regimurile
militar-dictatoriale, şi la fel de „microbişti” ca românii) chemaţi să aducă o
perspectivă neutră în investigaţia asupra osemintelor (ei declară că e vorba de
oseminte vechi de două secole, ale celor morţi de ciumă). Sintagma din titlu –
care mai ascunde încă o poveste anecdotică, pe care vă las să o descoperiţi –
poate fi citită şi ca un fel de metaforă definitorie pentru cartea în sine: un
roman alcătuit din poveşti mărunţite, poveşti lucrate ingenios (al căror risc
este, cum spuneam, excesiva estetizare).
Finalul este unul misterios,
deschis: cineva se furişează într-o noapte în groapa de oseminte şi lasă acolo semne
ale execuţilor comuniste (oase perforate şi gloanţe), în vreme ce Onufrie îl primeşte
la spovedanie, după ani mulţi de absenţă, pe necunoscutul din munţi: „Dimineaţa
au descoperit primele gloanţe vechi şi ruginite, fragmente de os care purtau
semnul gloanţelor acelora, chiar un craniu la care glonţul perforase fruntea şi
se înfipsese în calotă. Tot dimineaţa, Onufrie avea să asculte spovedania unui
om pe care nu-l mai văzuse şi nu-l mai auzise, dar pe care-l mai spovedise
demult prin mijlocirea unor scrisori”. Probabil că nici nu se putea sfârşi
altfel o poveste „despre vină şi greşeală, despre umbrele înşelătoare ale
trecutului (personal şi istoric) – o poveste despre destin şi amor lumesc sau
ceresc” (Simona Sora, pe coperta a patra).
Filip Florian, Degete mici, prefaţă de Simona Sora,
Editura Polirom, Iaşi, 2005, 240 p.
Apărut pe Bookaholic
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu