Poeta şi
traducătoarea Nora Iuga (n. 1931) „se bucură de o notorietate cu totul
neobişnuită pentru vârsta pe care o are şi pentru vremurile în care trăim”,
scrie, pe coperta a doua, poetul Nichita Danilov. Cred că e vorba, de fapt, de o
vitalitate singulară a spiritului, care întreţine creativitatea poetică: după
volumul Petrecere la Montrouge,
publicat în 2012, Nora Iuga revine în 2013 cu un alt volum de poeme, câinele ud e o salcie, ambele apărute la
Cartea Românească.
Mai bun şi mai
închegat decât Petrecere la Montrouge
– deşi cu texte inegale –, câinele ud e o
salcie (al cărui titlu, după un poem omonim, nu este cel mai fericit ales,
totuşi) conţine texte scrise la Viena, în 2012 – cum precizează indicaţia de pe
pagina de gardă. El merge, ca şi volumul anterior, în direcţia aceluiaşi tip de
poem construit pe bază de asociaţii libere, în siaj suprarealist (de unde şi
titlul poemului care dă titlul cărţii – o asociaţie de imagini dintre cele mai
puţin reuşite, totuşi, ale cărţii). Cu toate acestea, există o diferenţă
importantă faţă de asocierile de imagini suprarealiste: în ciuda aparenţelor,
la Nora Iuga – mai ales în ultimele sale poeme –, imaginile poetice se
ordonează nu după aşa-numitul „hazard obiectiv”, ci în funcţie de memorie. Deşi
disparate, haotice (cu un termen folosit chiar de poetă), imaginile evocate de aceste
versuri provin din memoria personală, a vârstelor succesive, sunt secvenţe din
copilărie, din vise, accidente, întâmplări, tot felul de „fantome” – peste care
se aşază cuvintele (la care poeta face ea însăşi referinţă, frecvent, autoreflexiv).
De altfel, dacă ar
fi să aleg un titlu cu adevărat potrivit pentru aceste volum, el ar fi acela al
unui alt poem, şi anume numai fantomele
ţin acoperişul. Acolo apar rândurile acestea, lămuritoare, oferind ele
însele o limpede cheie de lectură: „(...) mi-a zis şi redactorul/ că orice vers
e haotic şi că numai fantomele/ ţin acoperişul pe palme”.
Transcriu mai jos
întregul poem – unul dintre cele mai bune din carte – şi în care găsim destule
din ingredientele-cheie: flashback-uri din copilărie, nostalgie, senectute
(moarte), regretul după un „tu” dispărut, imagini „haotice”, tema scrisului:
„vreau să mai văd umbra fetiţei pe bârnă/ vreau să mai aud râsul tău printre
cruci/ şi-o tablă a căzut fâlfâind din aripi/ parc-a înfipt un copil briceagul/
în carnea mesteacănului// abia se născuse copacul/ şi fetiţa-i turna lapte la
rădăcină/ zilnic un castronaş ţinea ochii închişi/ ea credea că-i pisoi mi-a
zis şi redactorul/ că orice vers e haotic şi că numai fantomele/ ţin acoperişul
pe palme acum înţelegi/ de ce trebuie să întoarcem acul pământului// eu plec
peste-o lună în sahara/ departe de crima asta perfectă/ o nuntă de-argint şi
dincolo de gard/ argilă nisip degete/ scriu”.
Întâlnim, cum
spuneam, peste tot în volum asemenea ingrediente poetice: amintirile din
copilărie, secvenţele din vis (dincolo de
pânză), provocarea şi teatralitatea, simţul spectacolului („n-am nevoie de
plasă la saltul mortal/ doar de-un ochi de cortină/ să-mi văd spectatorul” – am stat la intersecţia curentului), frica
(„frica mamaie frica” – şi pompa
claxonează uneori), senzualitatea puternică (întreg poemul, foarte
pasional, ţi-am băut sarea din ochi).
Din categoria
asocierilor de imagini, aş reţine câteva dintre ele, de o frumuseţe inedită:
„mi-a spus chelnerul de la malheur/ că somnu-i o orgă/ şi-am ajuns pe câmpiile
elizee/ unde tata tăia cu arcuşul/ un doi trei patru chiparoşi” (capacul mare albastru); „uneori amintirea
se încreţeşte pe mine/ ca stofa drapată pe un manechin” (instantaneu cu trenci lung); „colete macabre cu nuferi/ pe dunăre-n
jos” (taci că se-aude); „femei în
toate culorile stingeau ţigări în scrumieră” – la fraţii milostivi); „mereu e un joc nupţial între o mână şi o
mănuşă” – în nerăbdare tremură un vierme);
„veneau pisicile noaptea/ cu labe de fosfor” – ciocanul fără stăpân).
Există, însă, în
volumul de faţă o anumită dezarticulare – lingvistică („cine ştie ce face un
cuvânt/ noaptea în somn”), dar şi fizică („tot am rămas eu ultima/ cu căluşul
în gură/ trebuie să-mi găsesc acul de patefon” – am citat din poemul am rămas ultima) – ce marchează declinul
senectuţii („indice de seducţie: în curbă descendentă” – autoportret), melancolia retrospectivă, invazia memoriei („îţi
atârni memoria de perete şi/ te priveşti în ea sunt frumuşică spui” – sunt frumuşică), dar şi – strecurată
discret, în ultimul vers al cărţii – ideea propriei morţi: „eu ce-aş mai avea
de spus/ despre moartea mea” (părerea lui
rosetti m-ar interesa).
Conţinând o poezie
puternic vizuală (în siaj suprarealist), vitală, deşi traversată – fireşte – de
melancolia crepusculară, câinele ud e o
salcie este un volum închegat, aşa cum bine spune autoarea în scurtul
„cuvânt către cititor” în versuri de pe coperta a treia: „«cartea asta sunt
eu!»/ nu mă citiţi pe sărite/ citiţi-mă de la cap la coadă/ nu-mi plac coletele
macabre”.
Apărut în România literară, septembrie 2013
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu