.
.

duminică, 26 mai 2013

De weekend


Boris Vian a lăsat un fermecător Manuel de Saint-Germain-des-Prés, scris în anii ’50, iniţial un ghid turistic pur şi simplu, dar transformat apoi într-un text de autor, inconfundabil, amestec de serios şi amuzament, în care intră multă inteligenţă, ironie, umor. O cărticică ce reînvie atmosfera artistică (literatură, şansonetă, teatru şi jazz) efervescentă a cartierului mitic de pe rive gauche, înfăţişînd profilul oamenilor, cafenelelor (printre ele celebra Flore), străzilor sale: de la Jean-Paul Sartre şi Simone de Beauvoir la cântăreţe precum Juliette Gréco, Mireille Mathieu şi actriţe precum Simone Signoret.

Iată, de pildă, portretul lui Tristan Tzara (traducerea îmi aparţine):


Tristan Tzara

Fără îndoială că ar trebui să-l definim drept un Protohippus, căci a fost tatăl mişcării Dada. Toată lumea îşi aminteşte de activitatea turbulentă şi suprarealistă a acestui poet, iar contrastul dintre imaginea aceasta dinamică şi cea de obişnuit paşnic al cartierului Saint-Germain, în care s-a transformat, este destul de tulburător. Îi place să stea la taclale în compania lui Cossery şi a numeroşilor săi amici, dintre cei puţini care au păstrat în cartier tradiţia discuţiilor serioase.
La înfăţişare de înălţime medie, cu tenul închis la culoare, ochelari, părul grizonat, îmbrăcat într-un etern impermeabil gri-bej, are un aer foarte amabil.




A se citi în compania şansonetei lui Juliette Gréco (vezi foto, alături de Boris Vian):




Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu