Debutat – alături de Romulus Bucur, Bogdan Ghiu, Ion Bogdan
Lefter, Mariana Marin – în volumul colectiv Cinci (Editura Litera, 1982, reeditat în formatul original în 2011,
la Editura Tracus Arte), poetul, eseistul şi – mai nou (prin romanul Nepotul lui Dracula, Editura Aula, 2012)
– prozatorul optzecist Alexandru Muşina şi-a adunat în 2008 textele sale
teoretice despre poezie în volumul Poezia:
teze, ipoteze, explorări, publicat la propria-i editură, Editura Aula. Absolvent
al Filologiei bucureştene ca şi Mircea Cărtărescu, Florin Iaru, Mariana Marin,
Traian T. Coşovei şi alţi colegi generaţionişti – alături de care frecventa, în
anii ’80, Cenaclul de Luni condus de Nicolae Manolescu –, stabilit ulterior la
Braşov (unde este profesor universitar), Alexandru Muşina este unul dintre
poeţii optzecişti de prim-plan şi un bun cunoscător de poezie şi teoretician al
ei.
Volumul Poezia: teze,
ipoteze, explorări adună laolaltă texte mai vechi şi mai noi despre poezie,
articole din anii ’80, dar şi din anii 2000, într-un soi de carte-şantier,
plină de sugestii pentru cei interesaţi de poezie, dar chiar şi pentru poeţii à venir, căci eseurile sunt mereu
orientate către viitor, aşa cum ţine să arate autorul. Poezia e un teritoriu
fragil, niciodată foarte popular şi necesitând mai întotdeauna o anume
iniţiere, o anume cultură în domeniu, dacă nu şi o sensibilitate aparte. Cu
toate acestea, ea este indispensabilă lumii umane şi sociale, ba chiar mai mult
– scrie Alexandru Muşina în secvenţe convingătoare – ea îi este esenţială:
„Niciodată poetul nu a fost necesar. El a devenit necesar.
Nici acum (pare că) nu e necesar; poate deveni necesar. Încerc să-mi imaginez o
lume fără poeţi, fără poezie: ar fi o lume încremenită. Progresul (cu sau fără
ghilimele) are un impuls, o energie motrice de natură fantasmatică. Dar aceasta se epuizează, se sleieşte fără sursa ei:
acea tensiune, acea plasmă din care se naşte şi poezia. Întotdeauna, chiar cînd
– la suprafaţă şi violent – e dispreţuită, acuzată, alungată din cetate, poezia
e, simultan, resimţită ca esenţială. Nu neapărat centrală, cât esenţială” (Poezia lucrurilor de care ne pasă (un studiu diagonal)).
Încercând – pe urmele multora – să definească poezia,
Alexandru Muşina nu invocă limbajul literar – diferit, conform poeticii
clasice, de limbajul cotidian – sau aglomerarea de tropi (figuri de stil) din
textele poetice (limbajul cotidian, comun este el însuşi un limbaj ce conţine
tropi, metafore, metonimii etc.), ci vorbeşte despre o tensiune
specifică poeziei, despre un „joc al forţelor sufleteşti” aparte, despre „intensitatea trăirii fantasmatice” proprie
poeziei, ca şi despre o anumită solidificare, coagulare – de unde caracterul
artificial – a ceea ce numim obiectul poetic, desprins din continuumul vieţii:
„Poezia nu e materială, ci plasmatică, nu e atât un obiect,
cât un câmp de tensiune. Care devine «materie», «obiect» în şi prin actul
lecturii: «materie sentimentală», fantasmatică, «obiect» cultural sau cum vreţi
să-i zicem.
Dincolo de meşteşug, ceea ce dă calitate unei poezii este tensiunea
din ea, jocul forţelor sufleteşti care nasc şi susţin «plasma» ei”. Şi ceva
mai departe, în acelaşi excelent eseu introductiv, din care am citat mai sus (Poezia lucrurilor de care ne pasă (un
studiu diagonal)):
„La o adică, am putea spune că poezia e acea zonă a
comunicării (continue, cotidiene), acel fluid care la un moment dat «cristalizează»,
se solidifică, devine obiect «plasmatic» (inclusiv obiect de
Muzeu). Un obiect paradoxal: inexistent, dar emoţionant, care ne obsedează.
Că poezia e un concentrat, un accelerator de emoţie, de
trăire. Un simulator de emoţii şi de
trăiri (uneori extreme). Caracterul artificial
(de artefact) al poeziei de aici provine. Poezia (obiectul poetic) e limitată şi repetabilă, nu e un continuum care se consumă pe măsură ce se
produce, ca trăirea «vieţii», ca reportajul. Poezia e impersonală (şi repetabilă), reportajul (trăirea vieţii) e personal (şi ireversibil)”.
Pe lângă textele cu miză teoretică (dintre cele mai
substanţiale texte despre poezie scrise la noi în postdecembrism, alături de
cartea lui Gheorghe Crăciun, de pildă, Aisbergul
poeziei moderne), volumul conţine şi articole polemice: cele mai vechi sunt
luările de poziţie din anii ’80 în favoarea unui nou tip de poezie, „poezia
cotidianului” sau aceea a unui „nou antropocentrism”; cele mai noi, de după
’90, iau atitudine împotriva mult invocatului postmodernism românesc, promovat,
încă din anii ’80, de chiar colegii săi de generaţie optzecistă (Muşina
vorbeşte polemic, după ’90, despre un „postmodernism socialist” sau despre un
„postmodernism la Porţile Orientului”).
În anii ’80, poezia propusă – şi practicată – de Muşina &
co, altfel spus poezia optzecistă citită la Cenaclul de Luni condus de Nicolae
Manolescu, e o poezie polemică la adresa celei scrise de generaţiile în vogă,
’60 şi ’70, relativ integrate în sistem şi adesea conformiste ideologic. E o
poezie directă, axată pe evenimentele cotidianului şi pe eul biografic, dar în
acelaşi timp impregnată de trimiteri livreşti, fiindcă are, în fond, un model
cultural american, poezia beatnicilor din anii ’50-’60 – primă manifestare a
ceea ce s-a numit ulterior postmodernism în literatură, importat de tinerii
optzecişti români, peste mări şi ţări, ca un mod de delimitare polemică
literară, dar şi politic-ideologică, în anii ’80 ai comunismului.
Închei cu un citat din articolul Noul antropocentrism (1982), un text teoretic important atât pentru
poezia optzecistă, cât şi pentru evoluţia poeziei româneşti postbelice şi
contemporane în genere:
„Într-adevăr, poezia
postbelică, eliberată de academisme şi reţineri de tot felul (inclusiv
lexicale), în urma nesfârşitelor «revoluţii poetice» ale începutului de secol,
cu o nouă conştiinţă de sine, cu o «perfectă» stăpânire a limbajului, a
expresiei, se reapropie de viaţa noastră
cea de toate zilele. Poeţii redescoperă valoarea propriei biografii, a
micilor întâmplări cotidiene, a sentimentelor nesofisticate, a senzaţiilor «nemediate»,
a «privirii directe». Resurecţia obiectivismului american după 1950 e mai mult
decât semnificativă. Privirea trebuie să fie «obiectivă», în sensul că între ea
şi realitate nu trebuie să se interpună lentilele diverselor teorii, ideologii,
mitologii, clişee culturale etc. (...)
Această poezie, post-modernistă, aş îndrăzni să o numesc poezia noului antropocentrism. Trăsăturile
ei esenţiale mi se par a fi – simplificând mult, şi sub beneficiul de concluzie
provizorie: centrarea pe fiinţa umană, în
datele ei concrete, fizic-senzoriale, pe existenţa noastră de aici şi de acum
şi o anumită «claritate a privirii»”.
Publicat pe Bookaholic
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu