Une femme est une
femme (1961) e o comedie clasică, uşurică, fără pretenţii de scenariu (cu aluzii la music hall-urile americane) şi,
în plus, plină de idei (imagini) convenţionale – cînd nu-s naive (?), sunt de-a
dreptul enervante – la adresa femeii şi feminităţii (ca şi la fel de explicitul
Masculin, féminin, 1965, de altfel). Însă
actorii – Anna Karina, Jean-Paul Belmondo şi Jean-Claude Brialy – joacă bine,
vesel şi antrenant; şi mai sunt imaginile Parisului de zi cu zi, un pic
cenuşiu, ca de obicei, mai sunt şi aluziile metatextuale ale regizorului, ambiguităţile
amoroase (tipic franţuzeşti sau poate doar Nouvelle Vague), ca şi jocurile
„grafice”, geometrice şi de culoare specifice lui Godard – roşu, albastru, alb;
dungi marinăreşti, pătrăţele, carouri scoţiene – pentru care merită
văzut filmul.
De fapt, motivul principal pentru care trebuie văzut e chiar
Anna Karina (Angela), foarte tânăra actriţă daneză (cu nume de scenă inventat,
pare-se, de Coco Chanel, pentru care lucrase ca fotomodel) pe care o descoperă
şi de care se îndrăgosteşte Godard (cu care se şi căsătoreşte în acelaşi an). E
plină de graţie (deşi accentul ei străin pare forţat de principiile comediei),
de un şic franţuzesc (culmea!) tipic şi atemporal, cu două ţinute de bază (una
roşie, cealaltă albastră, combinând apoi între ele cele două culori), care
evocă, fireşte, şi moda anilor ’60.
Pură plăcere de gust şi pură plăcere a ochiului.
Pură plăcere de gust şi pură plăcere a ochiului.
Aş zice că e un fel de Breakfast
at Tiffany’s (realizat în acelaşi an!), mai gauche-ist, mai "proletar" şi
coborât din studio în stradă, la Paris :)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu