De curând, la Editura Univers a
fost lansată o bine-venită colecţie de literatură română contemporană
(intitulată „Scriitori români”), care propune – deocamdată – trei titluri foarte
bune: Salutări lui Troţki de Dumitru
Crudu (proză scurtă, realist-ironică) , Clavecinul
domnului Daumier de Cati Giurgiu (proză scurtă, fantastic-eliadescă) şi Cît mai aproape de tine de Vlad Roman
(roman de debut). Mă opresc aici asupra romanului de debut al lui Vlad Roman –
o adevărată revelaţie, unul dintre cele mai bune debuturi în proză de la noi,
din ultimii ani, un roman sofisticat, analitic şi psihologic, pe linia acelui flux
al conştiinţei adus în proza occidentală de Virginia Woolf. Absolvent de
filologie la Cluj, fost redactor-şef al revistei Echinox (2002-2006), Vlad Roman (n. 1981) este deja un prozator
matur, pe deplin format, care-şi controlează pe deplin efectele stilistice.
Posesor al unei scriituri rafinate, şlefuite – care trimite adesea, prin efectele picturale,
plastice, descriptive, la Radu Petrescu, dar şi la clujeanul Alexandru Vlad –,
Vlad Roman construieşte, în acelaşi timp, o tramă nelipsită de suspans, livrînd
pas cu pas elementele necesare pentru a reconstitui ansamblul narativ. Înainte
de a detalia puţin scheletul narativ (destul de sumar, de altfel) şi mai ales
acest joc subtil al fluxului conştiinţei, trebuie spus că ambele reprezintă, în
cele din urmă, un pretext pentru un joc al temelor şi un joc al scriiturii
înseşi – de un rafinament (al citărilor livreşti) şi de un farmec pe care cu
greu, şi foarte rar, le găseşti în proza unui debutant. Dar Vlad Roman ştie
meserie, şi are mult talent, aşa încît – de la prima pagină, hipnotică, de
imersiune pe fundul mării, sau al conştiinţei, dacă vreţi –, romanul său, Cît mai aproape de tine, marchează un
debut de excepţie, inclusiv prin tipul de proză practicată, analitică şi
psihologică, livrescă şi stratificată, în răspăr cu proza realist-minimalistă
care continuă să fie tendinţa dominantă a momentului.
Romanul este construit ca o
lungă scrisoare, la persoana a II-a, adresată de David – cercetător specialist
în peştii ketoa (specie inventată de autor!) – Anei, prietena de familie a lui
şi a soţiei sale, Marta (aşa cum deducem pe parcurs), şi care, în urma unui
accident (pe care-l vom afla abia la final şi în care e implicat prietenul ei,
Robert), ajunge amnezică. În vreme ce Marta se duce să o sprijine în lungul
proces de recuperare într-o clinică din Praga, David îi trimite Anei această
scrisoare în care-i povesteşte propriul
ei trecut, uitat acum – un pretext pentru un splendid discurs fantasmatic, un
discurs îndrăgostit, care-l ţine captiv pe cititor de la prima la ultima
pagină. Romanul atacă – într-o scriitură perfect controlată, subtilă şi hipnotică,
şi uzînd de ambiguităţi deliberate în ceea ce priveşte raporturile existente
între cele două cupluri (David-Marta, Ana-Robert) – temele mari ale memoriei
(amneziei), identităţii şi iubirii, legate toate, în fond, de problematica
sensului vieţii, a ceea ce face sens în viaţă (şi în scris, aş adăuga). David
îi repovesteşte prietenei amnezice propria ei viaţă – şi asta îmi aminteşte de Melancolia eminesciană, oferindu-i o
versiune – vorba poetului: „încet repovestită de o străină gură,/ Ca şi cînd
n-ar fi viaţa-mi, ca şi cînd n-aş fi fost“.
Întreţinînd ambiguitatea relaţiilor dintre David şi Ana, dar şi dintre David şi Robert (cei doi se ştiu înainte ca Ana să-l cunoască pe Robert, care e cumnatul Martei, şi au în comun o poveste secretă, asupra căreia Ana refuză să pună întrebări), romancierul îl pune pe David să-i refacă Anei – ca o voce a alterităţii sau a unei conştiinţe care ia distanţă de ea însăşi – povestea de iubire pe care a trăit-o, de la prima întîlnire, cu Robert, dar pe care, în urma amneziei, a uitat-o complet (ca şi pe Robert, de altfel): „Vezi, sînt multe detalii despre care nu ştii nimic, iar despre unele dintre ele nu vei mai auzi niciodată. O să-mi spui că nici nu există pentru tine şi poate ai dreptate, deşi am îndoielile mele. Dar trebuie să-ţi povestesc despre Robert. Şi despre el, mai puţin sau mai segmentat, şi, mai în amănunt, despre cum ţi-a fost ţie cu el, despre ce s-a întîmplat acolo“ (p. 21). Şi mai jos, o fină analiză a îndrăgostirii... on the road, în mediul etanş al maşinii: „Este o dovadă de grijă, crezi tu, să fii atent la figurile intimităţii atunci cînd încă nu există obişnuinţa, şi în acest caz era vorba de o intimitate anume, tot mai fină şi mai lipsită de derute, deşi derutele dădeau tîrcoale maşinii asemenea păsărilor care alunecau pe înaintarea rapidă a parbrizului sau asemenea insectelor ucise în grilajul radiatorului. Este un impact necunoscut vouă, străin acestei situaţii din raţiuni pe care nu le poţi explica, dar le simţi. Singurul argument pe care ţi l-ai putut construi în timp în legătură cu asta este că între lumea din maşină şi lumea de afară este un contrast prea mare ca impactul să poată fi suportat de vreuna dintre ele“ (pp. 21-22).
Întreţinînd ambiguitatea relaţiilor dintre David şi Ana, dar şi dintre David şi Robert (cei doi se ştiu înainte ca Ana să-l cunoască pe Robert, care e cumnatul Martei, şi au în comun o poveste secretă, asupra căreia Ana refuză să pună întrebări), romancierul îl pune pe David să-i refacă Anei – ca o voce a alterităţii sau a unei conştiinţe care ia distanţă de ea însăşi – povestea de iubire pe care a trăit-o, de la prima întîlnire, cu Robert, dar pe care, în urma amneziei, a uitat-o complet (ca şi pe Robert, de altfel): „Vezi, sînt multe detalii despre care nu ştii nimic, iar despre unele dintre ele nu vei mai auzi niciodată. O să-mi spui că nici nu există pentru tine şi poate ai dreptate, deşi am îndoielile mele. Dar trebuie să-ţi povestesc despre Robert. Şi despre el, mai puţin sau mai segmentat, şi, mai în amănunt, despre cum ţi-a fost ţie cu el, despre ce s-a întîmplat acolo“ (p. 21). Şi mai jos, o fină analiză a îndrăgostirii... on the road, în mediul etanş al maşinii: „Este o dovadă de grijă, crezi tu, să fii atent la figurile intimităţii atunci cînd încă nu există obişnuinţa, şi în acest caz era vorba de o intimitate anume, tot mai fină şi mai lipsită de derute, deşi derutele dădeau tîrcoale maşinii asemenea păsărilor care alunecau pe înaintarea rapidă a parbrizului sau asemenea insectelor ucise în grilajul radiatorului. Este un impact necunoscut vouă, străin acestei situaţii din raţiuni pe care nu le poţi explica, dar le simţi. Singurul argument pe care ţi l-ai putut construi în timp în legătură cu asta este că între lumea din maşină şi lumea de afară este un contrast prea mare ca impactul să poată fi suportat de vreuna dintre ele“ (pp. 21-22).
Iar secvenţa analitică – după care urmează o
secvenţă de dialog (lui Vlad Roman îi reuşesc foarte bine şi dialogurile) – se încheie cu acest superb
pasaj, care aduce din nou, discret, tema trecutului, a înţelegerii, a sensului
evenimentelor – şi a ordinii cu care operează memoria în toată această materie.
Memoria proprie (echivalentă aici cu lipsa ei, cu amnezia) şi memoria celuilalt
(l’autre), care vine să-ţi spună
propria poveste – şi care poate fi, la limită, la fel de bine propria ta memorie,
dedublată, funcţionînd după legi la fel de greu de înţeles, la fel de
aleatorii. Iată pasajul: „Şi cum simţi cucerirea unui oraş abia atunci cînd îl
părăseşti, ai simţit că ceea ce lăsai în urmă era stabil şi uşor de înţeles,
deşi nu era, dar aşa ai simţit. Şi cum trecutul nu se adună în urmă, ci se
curbează ademenind (cel puţin trecutul
tău, uneori), în spatele maşinii au rămas un munte de nelinişte şi cîteva
puncte ale căror culori se vor intensifica în timp într-o formă necunoscută“
(p. 23). Acest traseu al maşinii, în care se creează o poveste de iubire şi de
cuplu, corespunde pe orizontală scufundării în adîncuri pe care o practică
zilnic David, ajuns la Odessa (de unde îi scrie Anei) pentru un stagiu de
cercetare a peştilor ketoa. Sînt verticala şi orizontala unui schimb de poveşti
şi de identităţi.
Rescriind viaţa Anei, David
plonjează, de fapt, în propria lui conştiinţă, în abisul propriului său discurs
fantasmatic; de unde şi scriitura continuă, nesegmentată în capitole, şi
ignorarea cronologiei faptelor, digresiunea în funcţie de memoria involuntară
(proustiană): „Ce decid eu, îi scrie el la un moment dat, e mai mult în inima
mea decît în trecutul tău“ (p. 43). David îi figurează, de altfel, foarte
plastic acest proces al amintirilor, al rememorării, în care vorbeşte în
acelaşi timp pentru ea, dar şi pentru el: „Dar îţi propun un joc (...): ia un
pumn de pietre mici şi aruncă-le în aer. Pînă cad jos, încearcă să prinzi
cîteva, să te fereşti de celelalte, să le numeri culorile, să le numeri pe ele,
să faci un grafic cu distanţele dintre ele şi cu distanţele posibile la care
pot ajunge, să le ordonezi în minte după mărime (...) Mi-e frică de tine. Mi-e
frică de momentul în care toate pietrele vor fi ajuns pe pămînt. De ce o să
zici atunci. Nu e prima oară în viaţa mea cînd fac asta. Şi tot mi-e frică de
tine“ (p. 39). Naraţiunea se tot depliază, în straturi şi straturi – David
mărturiseşte a avea o experienţă a amneziei, din primii ani ai copilăriei, şi
acelaşi David a trecut, pare-se, printr-o dureroasă experienţă de acest gen
legată de mama lui, care a şi murit, şi despre care refuză să vorbească. Ce
sens (mai) are iubirea în lipsa memoriei? În ce fel defineşte memoria
identitatea unei persoane? Cum te poţi raporta la propria identitate, cum se
construieşte şi cum se dizolvă ea? Avem de-a face cu un joc abil pus în scenă
al acestor (mari) teme, în „discursul îndrăgostit“ (pentru a-l cita pe
Barthes), hipnotic, al lui David.
Acest flou al conştiinţei, care trece de la o identitate la alta, de la
gol (golul amnezic) la plin, de la David la Ana – implicîndu-i în permanenţă şi
pe parteneri, Marta, respectiv Robert, într-o permanentă ambiguitate erotică – este
manevrat în fraze precise şi controlate, cu măiestria unui Mircea Nedelciu. Şi
nu l-am pomenit întîmplător pe Nedelciu, fiindcă naraţiunea la persoana a II-a
nu trimite numai la convenţia clasică a destinatarului unei scrisori, ci şi –
provocator – la naraţiunea la persoana a II-a, de avangardă, practicată de
optzecişti (în frunte cu Nedelciu) pe modelul prozatorilor Nouveau Roman
(naraţiune cu efect de dramatizare, de punere în scenă). Proza lui Vlad Roman
este o stranie combinaţie de Virginia Woolf şi Mircea Nedelciu (cel din urmă
abordează şi el, obsesiv, tema identităţii), trecînd prin rafinamentul pictural
şi descriptiv al lui Radu Petrescu; iar erotismul ambiguu, cu vagi conotaţii
etice, ca şi analitismul, imersia psihologică trimit la romanul postum (2015)
al lui Alexandru Vlad, Omul de la
fereastră, care tratează o iubire incestuoasă, dar într-un context
socio-politic mult mai pronunţat (comunism şi postcomunism).
Cît mai aproape de tine e un roman al multor detalii şi straturi livreşti, descripţii fine de
atmosferă şi de psihologie (vezi superba descripţie a livezii din amintire, la
pp. 54-55): printre ele, paginile dedicate scufundărilor marine (din nou mă gîndesc
la... scafandrul lui Mircea Nedelciu şi la metafora presiunii din romanul său
neterminat) şi peştilor, cele care vorbesc despre meseria Martei (lingvistă,
specialistă în limbile slave de vest), despre felul în care profesia îţi modelează
structura interioară şi modul de a gîndi (vezi discuţiile savuroase în cuplu
despre raţionalism şi relativism, ori discuţia lui David cu Ana despre „a trăi
cu neînţelegerea“, „a trăi cu ceva ce nu poţi înţelege“ ) ori traversările de
spaţii (Cehia, fiindcă Robert e ceh, dar călătoreşte mult, ca angajat al unei
multinaţionale, Bulgaria, România, Odessa) ş.a.m.d.
Vlad Roman mizează pînă la
capăt pe ambiguitatea relaţiilor dintre personaje, o scrisoare misterioasă şi
greu inteligibilă a lui Robert către David sugerează o sinucidere cu barca pe
lac (care m-a făcut să mă gîndesc – mutatis
mutandis, şi ironic – la O tragedie
americană...); în orice caz, în urma accidentului, Ana devine amnezică. Finalul
însuşi al scrisorii lui David (urmat de un scurt epilog, răspunsul Anei) e plin
de o poezie ambiguă, splendidă, un final simetric începutului, în care
scrisoarea se dovedeşte, de fapt, o confesiune, o „dezlegare“ „de tine şi de
voi“ şi un apel la... uitare („sper că o să poţi uita toate astea“): „E linişte
în faţa mea, multă derută în spate, iar moartea vine lîngă un şoim de aer, eu
nu ştiu cum am ajuns într-un asemenea punct. Poate că, spunîndu-ţi toate astea,
am îmbătrînit puţin. Poate că nu“. Roman rafinat, construit în straturi şi
saturat de livresc, Cît mai aproape de
tine de Vlad Roman marchează un debut de excepţie, al unui scriitor matur, care-şi
controlează perfect mijloacele de expresie.
Vlad Roman, Cît mai aproape de tine, Editura
Univers, Bucureşti, 2016, 176 p.
Apărut în Observator cultural nr. 829/ 01.07.2016
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu