La Editura Polirom, a apărut, la sfârşitul anului 2014, antologia de autor
semnată Dan Sociu şi purtând titlul celui mai recent volum al poetului – Vino cu mine ştiu exact unde mergem.
Antologie 1999-2014, un volum elegant, cu ilustraţii de Felix Aftene şi postfaţă
de Bogdan-Alexandru Stănescu. Nu ştiu dacă în cazul poetului douămiist Dan
Sociu (n. 1978) antologia de faţă echivalează cu clasicizarea (aşa cum lasă să
se înţeleagă, la un moment dat, postfaţatorul, semnalând clasicizarea formulei
poetice în sonetele şi poeziile cu rimă şi ritm, o formulă clasică reluată, de
altfel, perfect ironic şi postmodern), dar sigur este că ea reprezintă un
moment de consacrare, venit, iată, la 15 ani de la debut. Timpul nu cruţă pe
nimeni, nici măcar pe tinerii contestatari şi „mizerabilişti” ai anilor 2000. Dan
Sociu este, într-adevăr, unul dintre scriitorii/ poeţii douămiişti care au
confirmat, iar antologia aceasta arată – deşi autorul a intervenit puţin în
aranjarea cronologică a poemelor – traseul evoluţiei lui Dan Sociu, de la
textele de debut, directe, minimaliste şi mizerabiliste, la poemele de
maturitate, în care îşi fac loc, încetul cu încetul, discursivitatea şi
intertextul livresc – horribile dictu
–, de care douămiiştii se dispensau declarat şi sistematic.
Este evoluţia de
la, să spunem, versuri de genul: „în fiecare seară mă întorc în cămin abătut/
pentru că nu enici unşpe/ şi eu aş mai fi rămas/ eu aş mai fi băut/ cu
prietenul meu eugen care a alergat după ultimul troleibuz// deschid uşa/
rugându-mă să nu fie nimeni în cameră/ să fie plecaţi la discotecă sau oriunde
că/ îi urăsc nici măcar/ şi e ciudat dacă e camera goală/ parcă parcă încep
puţin să-i iubesc” (Fratele păduche,
din volumul omonim, 2004), la versurile din poemul care dă titlul antologiei şi
ultimului volumul de poezie publicat (Vino
cu mine ştiu exact unde mergem, 2013): „E interesant cum ne începem
poveştile cu o descriere a vremii/ ca şi cum am fi înţeles că primul lucru de
spus despre noi/ e că plouă, ninge, bate vântul sau nu.// Sunt şi poveşti care
se petrec în afara vremii/ dar e greu să le spui pentru că din păcate/ aceleaşi
poveşti se întâmplă şi în afara memoriei.// (...)// Mai mult, amintirile sunt
produse de meteorologie/ după legi şi în scopuri obscure, dacă e să credem în
scopuri şi legi/ într-un domeniu unde, ca să fac şi o glumă, suntem cam în
ceaţă tot timpul”. Comună celor două poeme scrise la distanţă de aproape 10 ani
este tonalitatea melancolic-ironică; altfel, „ritualizarea banalului” (cu o
formulă folosită, în epocă, de poeţii optzecişti) se face simţită şi în poezia
din primele volume a lui Dan Sociu, urmând ca mai târziu ea să facă loc şi unei
întoarceri a livrescului, unei recuperări a tradiţiei literare (prin versificările
ironic-tradiţionale, cu rimă şi/sau ritm; prin ecourile postmoderne din Eminescu,
Mircea Ivănescu ş.a.).
Deşi o generaţie insurgentă, care s-a revoltat împotriva statu quo-ului nu numai în societate, ci
şi în literatură, douămiiştii au avut, totuşi, ca referinţă imediată poezia
optzecistă şi, prin ea, poezia beatnicilor americani. Poezia lui Dan Sociu este
nu numai minimalistă (sau mizerabilistă, cum i s-a spus în anii 2000, evocând sărăcia,
precaritatea vieţii de zi cu zi şi lipsa de perspective, în acel prim deceniu
postcomunist), ci şi biografistă sau personistă
(în sensul personismului inventat, la
mijlocul secolului XX, de poetul american Frank O’Hara – un poet des evocat la
Cenaclul Litere din Bucureşti, condus de Mircea Cărtărescu, dar pe care Dan
Sociu nu l-a frecventat). În acest sens, antologarea textelor poetice din
volumele succesive poate semăna cu un „roman autobiografic”, cum notează în
postfaţă Bogdan-Alexandru Stănescu: textele vorbesc, în registru derizoriu,
umoristic, melnacolic, ironic (după caz), despre cotidian, soţie, fiică, divorţ,
iubiri de adolescenţă, figura tatălui (mort în adolescenţă), studenţie şi, mai
recent, despre mediile virtuale, televiziune, Internet etc.
Dan Sociu a ales să închidă antologia de autor cu o suită de poeme
clasicizante în formulă (tonalitate, rimă, ritm) – echivalând, pentru mine, cu
un gest de umor împotriva unei clasicizări timpurii a... mizerabilismului. Oricum
ar fi, Dan Sociu rămâne unul dintre cei mai buni poeţi douămiişti, ajunşi, iată,
la vârsta consacrării. Citez, la final, câteva versuri scrise în registru
clasicizant şi intertextual (Eminescu, Cărtărescu) din O clipă strălucitoare de perfecţiune: „Ce ştii tu străină din vis/
de viaţa mea, ce să ştii despre viaţă/ tu n-o să fii cu mine dimineaţă/ când o
să mă trezesc închis/ în aceeaşi lume concretă/ sub acelaşi tavan şi-n acelaşi
pat/ cu-o zi mai bătrân, fără chef, cocoşat/ peste aceeaşi chiuvetă”.
Dan Sociu, Vino cu mine ştiu exact
unde mergem. Antologie 1999-2014, cu ilustraţii de Felix Aftene, postfaţă
de Bogdan-Alexandru Stănescu, Iaşi, 2014, 238 p.
Apărut în România literară nr. 9/ 27 februarie 2015
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu