Cu anaBASis (Editura Cartea
Românească, 2014), Bogdan-Alexandru Stănescu se află la al doilea volum de
poezie al său. El a debutat – ca poet – în 2012, cu volumul Apoi, după bătălie, ne-am tras sufletul, apărut la aceeaşi editură (Cartea
Românească). După cum se poate vedea din titlul volumelor – Anabasis este şi titlul unei lucrări
scrise de istoricul antic (şi soldat) Xenofon (în care povesteşte o expediţie
de război) –, Bogdan-Alexandru Stănescu pune în scenă o întreagă imagerie
războinică, cu parfum de Antichitate clasică. El aduce astfel, în poezia
noastră tânără, un aer inedit de clasicitate şi de livresc, ca un fel de
întoarcere – postmodernă, ironică – la originile antice ale culturii noastre
moderne.
Iată cum sună una dintre „istorisirile tânărului Menos, hoplitul cu vulpea”
(cum e subintitulat volumul) – una dintre măştile livreşti ale poetului: „Se
spune că niciodată n-a fost fluviul mai darnic cu vreo armată,/ Căci apele lui
ne-au mângâiat abia pieptul: simţim apa urcând prin platoşă/ Palmele ei
delicate preiau greutatea fierului, parcă şi scutul şi-a pierdut firea/ În giulgiul
Eufratului./ Dinspre sud se aude larmă şi mireasma de carne friptă săgetează
bezna/ Înaintăm în linişte, doar Selene tovarăşă, iubită, soră// Mă ştiţi prea
bine, sunt legendarul copil spartan care furase vulpea/ Fiara mi-a intrat în
carne, a scormonit cu botul însetat prin pântece/ Până s-a oprit în piept,
acolo o port cu mine, o ascund sub scut ca pe un frate de arme/ Şi nimic nu mă
sperie în lume în afară de propria umbră!/ lintiţa proaspătă îşi aşază braţul
peste ochii obosiţi ai cerului...” (am citat poemul Trecerea Eufratului).
Poetul face aluzie la un episod evocat de Plutarh, referitor la aspra educaţie
spartană (războinică), în care un băiat e prins cu o vulpe în manta (pe care o
vânase pe câmp, pentru a-şi potoli foamea): în context, episodul antic
marchează simbolic scindarea interioară a eului poetic, care îmbracă, de
altfel, la Bogdan-Alexandru Stănescu, diverse măşti. Călătoria –războinică
(războiul e şi el un indiciu al acestei scindări, al acestui conflict interior)
– în trecut, în Antichitatea greacă (dar nu numai) echivalează şi cu o coborâre
în sine, în straturile profunde ale conştiinţei (de la propria copilărie la
copilăria omenirii): „Mă răsucesc în propria memorie ca un vierme într-un boboc
de trandafir” sau: „cobor în mine ca un vierme într-un boboc de trandafir,/ mă
scurg prin canalele sângelui îmbâcsit, printre celule îmbătrânite/ perverse...”
(am citat începutul şi finalul ultimului poem, Thalassa, Thalassa).
Interesant este modul în care poetul îmbină aluziile livreşti (care ţin de
cultura antică) cu biograficul şi amintirile personale, care „ocupă” din ce în
ce mai mult spaţiul poemului, de pe la jumătatea volumului încolo. Cum spuneam,
Bogdan-Alexandru Stănescu practică o poezie cu măşti, iar eul poetic se vede,
în felul acesta, scindat, multiplicat (soldatul antic, demonul etc.) – şi aflat
în relaţie cu alte figuri ce apar în poeme (a iubitei, a tatălui, dar mai ales
figura maternă). A scrie poezie echivalează – la Bogdan-Alexandru Stănescu
(BAS, pentru cunoscuţi) – cu o anamneză, cu o coborâre în vis şi în straturile
memoriei, ale memoriei personale şi deopotrivă livreşti, fiindcă amintirile
proprii sunt mereu dublate, „căptuşite” – la modul hiperbolic, grandilocvent
chiar – de memoria livrescă.
Într-adevăr, poetul practică un inedit mod al hiperbolei în textele sale:
avem de-a face cu o poezie livrescă şi barocă, hiperbolică şi narcisistă – un
narcisism corectat (din fericire) de umor (vezi şi jocul de cuvinte din titlul
cărţii, anaBASis). Din textele
Antichităţii clasice, poetul reţine imageria/imaginarul războinic (vezi Iliada), dar şi stilul grandios şi dionisiac.
Componenta bahică, de altfel, serveşte şi ca „trambulină” pentru legătura cu
poezia americană a secolului XX: beţia este, în fond, cea care „vede monstruos”,
hiperbolic, dar şi aceea care, pe urmele francezului Rimbaud, duce la „dereglarea
tuturor simţurilor” (sigur, mai sunt şi drogurile, dar e altă poveste).
În încheiere, citez din Poarta neagră,
poemul dedicat lui Alexandru (Sandu) Muşina, un poem care tematizează, în fond,
imaginea morţii: „Astăzi am coborât întâi spre câmpie, acolo unde/ Iscoadele
şoptesc, răsare uşa morţii/ dar nu oricum, poate doar în vremea secetei/
gravată fin pe lutul încins al unei amfore pictate/ Nisipul Bactriei strălucea
sub privirea lunii/ ne-am luat de mână, am mers aşa, înlănţuiţi, struguri pe
arac/ bolborosind farmece şi imprecaţii/ - Acolo, între două ţâţe ale
deşertului/ îşi căsca gura ştirbă, puturoasă/ zâmbea la noi aşa cum îţi
aminteşti rânjetul jucăuş al călugăriţei/ o gânganie ca un pai uscat îşi
mângâia fălcile cu braţele subţiri/ prin crăpătura porţii scoteau capul cei
care ne-au iubit/ ne salutau cu voioşie/ cerul luminat ca ziua răsuna de zvonul
hârleţului/ când aruncă primii bulgări de pământ/ pământ uscat, pământ jilav,
pământ brun, pământ bun, numai bun de mestecat/ muzica pământului ne-a ameţit,
o cupă uşoară de vin neîndoit/ ne-am zărit mamele, ne-am zărit taţii,
încovoiaţi/ ne-am văzut neamurile până la a şaptea spiţă”.
Bogdan-Alexandru Stănescu, anaBASis,
cu 12 ilustraţii de Laurenţiu Midvichi, Editura Cartea Românească, Bucureşti,
2014, 64 p.
Apărut pe Bookaholic
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu