Poezia este una dintre forţele care pot ţine în echilibru „realitatea” şi „irealitatea”
Adela Greceanu (n.
1975, Sibiu) este scriitoare şi jurnalistă de radio. A debutat în 1997 cu
volumul de poezie Titlul volumului meu,
care mă preocupa atît de mult… (Editura Eminescu), urmat de Domnişoara Cvasi (Editura Vinea, 2001)
şi Înţelegerea drept în inimă
(Editura Paralela 45, 2004). În 2008 a publicat romanul Mireasa cu şosete roşii (Editura Polirom). În 1998 a apărut
antologia critică Poezia română actuală.
De la Adela Greceanu la Leonid Dimov, realizată de Marin Mincu. Din 1998
lucrează la Radio România Cultural, unde realizează emisiuni literare. Am stat
de vorbă cu Adela cu ocazia apariţiei celui mai recent volum de poeme al său, Şi cuvintele sînt o provincie (Editura
Cartea Românească, 2014) – un volum splendid, pe care vi-l recomand cu căldură.
Adela, ai debutat
în 1997, cu volumul de poezie Titlul
volumului meu, care mă preocupă atât de mult… (Ed. Eminescu); au urmat
volumele de poeme Domnişoara Cvasi
(Ed. Vinea, 2001) şi Înţelegerea drept în
inimă (Ed. Paralela 45, 2004). Volumul apărut recent, Şi cuvintele sînt o provincie (Ed. Cartea Românească, 2014) apare,
aşadar, la 10 ani distanţă de ultimul tău volum de versuri publicat. Între
timp, în 2008, ai publicat un roman (poetic) intitulat Mireasa cu şosete roşii (Ed. Polirom). De ce această distanţă, de
ce s-a lăsat poezia aşteptată atât de mult timp?
Am scris romanul Mireasa cu şosete
roşii din situaţia unui poet. Am şi declarat, de altfel, că nu sînt
prozatoare, dar poezia mea are poveste. Am scris apoi acest volum de poezie, Şi
cuvintele sînt o provincie, din situaţia cuiva care trecuse, totuşi, pin
experienţa scrierii unui roman şi a unor povestiri (apărute în antologii). De
fapt, am continuat să scriu, aşa cum începusem, în anii ’90, un fel de
struţocămilă, o combinaţie de poezie-proză cu accente eseistice şi dramatice
uneori. Eu practic metisajul literar. Şi rezultatul sînt nişte texte creole,
care atrag în ADN-ul lor gene provenind de la mai multe rase literare. Pentru
asta nu fac nici un efort, textul cheamă singur, ca un magnet, pe măsură ce îl
scriu, genele de care are nevoie. În plus, ca să spun un adevăr banal, poezia
nu-i de găsit doar în cărţile de poezie, ba chiar poezia nu-i de găsit în toate
cărţile de aşa-zisă poezie. Poezia e (şi) un mod de a te aşeza în lume, de a te
raporta la ce ajunge din lume la tine, prin simţurile tale. Faptul că în
copilărie credeai, pur şi simplu, că poţi încetini sau înteţi ninsoarea, în
funcţie de aerul – cald sau rece – pe care îl expirai, ţine de realitatea
incontestabilă a poeziei. Abia faptul că nu ai uitat acea realitate şi ai
povestit-o, mult mai tîrziu, ţine de un fel de practică a poeziei.
Cred acum că
orice am scris şi orice voi scrie vreodată în cărţile mele e poezie. Fie că are
formă de roman, de povestire sau de poem. Aşa că, treburile fiind atît de
(bine) încurcate, nu pot spune că, în ce mă priveşte, poezia s-a lăsat
aşteptată. Eu îmi văd de treabă mereu (asta însemnînd şi că încerc să nu pierd
legătura cu poezia), chiar dacă rezultatul pe hîrtie nu se vede decît după
cîţiva ani, uneori. Să-ţi vezi de treabă este adesea o îndeletnicire tăcută,
care trece drept discretă, spre deosebire de aflatul în treabă, care e adesea
gălăgios şi indiscret. Prefer să-mi văd de treabă, decît să mă aflu-n treabă.
Şi să-ţi vezi de treabă mai înseamnă şi să cauţi, uneori ani de zile, tonul
potrivit pentru o carte. Iar eu am căutat cîţiva ani vocea personajului
principal, Adila, din Şi cuvintele sînt o
provincie.
În romanul Mireasa cu şosete roşii „realitatea” şi
„irealitatea” – ca să citez termenii care apar în poemele tale din Şi cuvintele sînt o provincie – se
împletesc, planul realist, cotidian îi succedă celui oniric, „ritualic”, fără
ca protagonista să se teamă de invadarea unuia de către celălalt. În schimb,
Adila, protagonista din poemele ultimului tău volum, se teme de amestecul celor
două planuri. Iată versurile: „Realitatea şi irealitatea trebuie despărţite
frumos,/ aşa cum desparţi peştele de osul de peşte./ Dacă nu faci asta,
irealitatea ţi se înfige/ în inimă, în creier, în ficat,/ amestecându-se în
realitatea lor” (Adila meditează). De
ce această temere acum?
Eu numesc planul realist, cotidian din Mireasa
cu şosete roşii partea diurnă a cărţii, iar planul oniric, ritualic, partea
nocturnă a ei. Diurna şi nocturna mie mi se pare că nu se împletesc în roman,
ci sînt cele două feţe ale benzii lui Moebius – dacă răsuceşti o singură dată o
bandă de hîrtie şi îi lipeşti capetele, cînd treci cu vîrful unui creion pe una
dintre suprafeţe, vei constata că ajungi exact în punctul de unde ai plecat,
străbătînd deci ambele suprafeţe, fără să ridici creionul de pe hîrtie. Aşa am
şi gîndit construcţia cărţii – pe care, vai!, nici un critic n-a observat-o. În
versurile pe care le-ai citat, Adila este ironică. Melancolic-ironică, aş zice.
De altfel, cîteva versuri mai încolo, în acelaşi poem, ea spune despre
„realitate” şi „irealitate”: ”Adevărul e că nu pot fi despărţite una de alta,/
cum ai despărţi peştele de osul de peşte”. Nu e nici o temere, deci. E o
constatare. Realitatea şi irealitatea sînt legate ca în banda lui Moebius. Iar
poezia este una dintre forţele care pot ţine în echilibru „realitatea” şi
„irealitatea”. Ca să nu te înţepe „irealitatea” în „realitatea” inimii,
creierului, ficatului, ca să nu o iei razna, adică. Ioan Petru Culianu explică
foarte bine în Eros şi magie în
Renaştere. 1484 diferenţa între schizofrenic şi magician. Ambii au de-a
face cu fantasme („irealitatea”, nu?). Numai că primul este dominat de fantasme
(„irealitatea” îl înţeapă), iar celălalt domină el fantasmele, nu se lasă
înţepat, „atins” de ele. Poetul este un magician, în acest sens.
Apare de mai multe
ori în carte această imagine: „O coamă de păr brun/ îmi atârna pe spinarea de
fetiţă” (iar coperta volumului reuşeşte să redea spectaculos această imagine!)
alături de oscilaţia permanentă a protagonistei între „fetiţă” şi „femeie” (ea
declară, la un moment dat, preluând o vorbă auzită, că arată la 34 de ani ca la
14). Poezia se naşte din acest refuz al maturizării, din eludarea „realităţii”
(vezi chiar această imagine din spate a protagonistei!), din retragere şi
refugiu? Sau e vorba despre altceva?
Poezia cred că are foarte mare legătură cu un soi de percepţie care, în
copilărie, se manifestă din plin, nefiind îngrădită prin „dresaj” – vorba lui
Gellu Naum. Şi poezia pe care reuşim să o scriem ca adulţi cred că are foarte
mare legătură cu puterea de a ne aminti cum percepeam în copilărie lumea. Cu o
neuitare, deci. Cu o încăpăţînare de a păstra legăturile cu prospeţimea
percepţiilor din copilărie, cînd totul era mereu nou, cînd fiecare zi era o
surpriză. În copilărie nu e greu să suporţi fiecare clipă ca pe-o noutate,
fiindcă asta e în firescul lucrurilor, dar la maturitate, e greu să înduri
surpriza fiecărei clipe. După toate dresajele la care ai fost supus – prin
şcoală, prin educaţie, prin norme sociale de tot felul –, poate fi un chin
teribil, o nebunie să-ţi dai voie să priveşti lumea cu prospeţimea privirii
copilului. Fiindcă ai griji de tot felul, nu? Să te duci la serviciu, să te
concentrezi pe ce ai de făcut acolo, să faci ordine în casă, să faci
cumpărături, să plăteşti facturile, să faci de mîncare, şi cîte şi mai cîte
alte treburi care nu-ţi dau voie să te uiţi la lumea din jur ca şi cum ai
vedea-o pentru prima oară. Sau măcar să-ţi aminteşti senzaţia extraordinară pe
care ai avut-o cînd ai conştientizat că te uiţi la lume. Pare bizar ce spun,
dar mie mi s-a întîmplat asta, să conştientizez că mă uit la lume, abia pe la
17 ani, într-o vară memorabilă, pe care o numesc de atunci „vara trecută”.
Fiindcă a trecut, din păcate, şi am acceptat cu greu că nu mă mai pot întoarce
acolo. Singura putere pe care o am este ca, respectîndu-mi obligaţiile sociale,
să nu uit că mi s-a întîmplat asta. Nu e deloc întîmplător că atunci, în acea
vară „trecută”, am început să scriu cu adevărat poezie. Deci încerc să fiu un
magician pentru propria mea viaţă, ca să fac o legătură cu răspunsul la
întrebarea anterioară. Şi sînt convinsă că mulţi dintre noi putem face asta, să
fim magicienii propriilor vieţi, e în natura fiinţei umane – să ne respectăm
obligaţiile sociale şi, în acelaşi timp, poate uneori cu efort, să păstrăm
legătura cu copilul care am fost. În felul ăsta, omenirea e salvată.
Coperta o vedeam cu ochii minţii încă dinainte să termin cartea. Îmi doream
foarte tare pe copertă exact imaginea Adilei care se uită pe fereastră, văzută
din spate. Ca s-o contrazic chiar pe ea, care spune că nu-i nimeni s-o
privească din spate şi să-i vadă coama brună atîrnînd pe spinarea de femeie sau
de fetiţă. Şi ca să-i dau drumul în lume cu adevărat. Dar nu ştiam cum aş putea
obţine această imagine. Am rugat-o pe Veronica D. Niculescu să mă lase să mă
uit la pozele ei – face nişte fotografii grozave –, spercînd că poate găsesc
ceva potrivit cu cartea mea. N-am găsit, dar i-am spus ce îmi doresc de fapt,
şi-atunci a zis simplu, păi, hai să facem poza pe care ţi-o doreşti. Şi am
făcut-o!
Ce înseamnă pentru
tine „provincia” cuvintelor – ideea centrală (iată: devenită centru!) în jurul
căreia se construieşte volumul – şi ce înseamnă a fi provincial(ă)? (În Altă plasă se spune: „Eram o provincială
vizavi de frumuseţe”; iar în Dimineţile
cu tine se spune: „dar tu vrei să faci din provincia mea/ un mic centru./
Un centru al disciplinei şi voinţei,/ al hotărârii şi stăpânirii de sine”).
La Facultatea de Litere din Sibiu (pe care am frecventat-o doar un an, după
care am dat din nou examen pentru Jurnalistică) ni s-a spus că nu există
gîndire în afara cuvintelor. (Uite cum te dresează şcoala.) Dar eu ştiam deja
atît de bine că există o gîndire colcăitoare, intensă, care cu greu se lasă
prinsă în cuvinte. Ştiam deja cum cuvintele exprimă atît de puţin din teribila
efervescenţă a creierului. De asta cuvintele sînt o provincie – foarte rar,
foarte greu reuşesc ele să exprime miezul gîndirii, trăirii, privirii, auzirii.
Fiindcă noi gîndim-trăim cu ochii, urechile, limba, pielea, cu toate organele
de simţ. (Tot Gellu Naum spune: „Tatăl meu obosit folosea privirea-gîndire”.)
De ce ne amuzăm şi ne minunăm de unele formulări ale copiilor? Tocmai fiindcă
ei scot vorbele din banalitatea lor, le împrospătează fără nici un efort, le
sucesc sau le combină aşa cum nouă, adulţilor, nu ne-ar trece prin cap şi ne
fac să vedem, o clipă, lumea altfel. Asta poate face şi poezia.
Cît priveşte „provinciala”, aici am pus accentul tocmai pe statul deoparte.
Am încercat să creez un personaj care e întotdeauna la margine, fie că se
raportează la lumea pe care o priveşte pe fereastră sau la propria viaţă.
Pentru că abia aşa, ca marginală absolută, aproape depersonalizată, curată şi
mai ales conştientă de situaţia sa de „provincială” faţă de toţi şi de toate,
ea poate deveni capul de redare care citeşte banda magnetică desfăşurată prin
faţa ei – care e lumea. Lumea de afară, lumea dinăuntru. Deocamdată, am
încercat să mă instalez prin Adila în această margine, în această provincie.
Există în poeme o
figură feminină a autorităţii, un fel de a doua „mamă”, căreia Adila i se
adresează, şi care are, de fiecare dată, ultimul cuvânt: „Adila, n-ai destule
lecturi”, „Adila, eşti tensionată”, „Adila, eşti moale”, „Adila, mănâncă tot
din farfurie!”. E aici un amestec de autoritate a personajului şi de ironie a
vocii protagonistei. Ce ne poţi spune despre această figură feminină?
Mi-am dorit foarte mult s-o pun pe Adila în relaţie cu un personaj feminin
foarte puternic. Un centru de forţă şi autoritate feminină în contrapunct cu
provinciala. Dar nu vreau să spun mai mult. Deja m-ai făcut să spun multe
despre Adila! Personajele trebuie să se ţină singure, să ajungă pe picioarele
lor la cititori.
Poemele din Şi cuvintele sînt o provincie sunt poeme
de observaţie a cotidianului, a incidentelor/ conversaţiilor din lift, din
bloc, cu vecinii protagonistei, a celor din trafic etc., a vieţii de zi cu zi,
un fel de observaţie obstinată a „realităţii” şi de refuz al interiorităţii. De
ce această fugă de interioritate?
Adila, personajul-narator din această carte de poezie, este instalată
întotdeauna la margine (fereastra la care stă e o margine, locul ei în autobuz
e, de asemenea, marginal), îşi conştientizează poziţia şi, cum spuneam mai sus,
abia din această poziţie ea poate „citi” lumea. Numai de pe margine e posibil
actul observării. Nu e o fugă de interioritate, deci. Este, poate, situaţia
poetului, aşa cum o explică T.S. Eliot: „părerea mea este că poetul nu are de
exprimat o personalitate, el este doar un mediu determinat, un mediu şi nu o personalitate,
în care impresiile şi experienţele se combină în moduri specifice şi
neaşteptate”. Şi mai spune Eliot: „Poezia nu înseamnă o eliberare a emoţiei, ci
o eliberare de emoţie; nu e exprimarea personalităţii, ci o eliberare de
personalitate”. Dar sigur că nu m-am gîndit la eseul lui Eliot cînd am lucrat
la cartea asta. Mi-am amintit de el acum, că m-ai făcut să mă gîndesc la lipsa
de interioritate (personalitate) a personajului meu. Ocazie cu care tocmai am
mărturisit că Adila e poetă.
Pe lângă scris, ce
tip de literatură şi de poezie citeşti, cum îţi alegi cărţile şi ce anume te-a
format în parcursul tău de scriitoare?
Citesc destul de mult pentru emisiunile pe care le fac la Radio România
Cultural. Sînt cărţi care nu pică întotdeauna pe nevoile mele, dar care, poate,
le sînt necesare celor care ascultă emisiunile. Cînd citesc „pentru mine”,
citesc cumva foarte egoist, căutîndu-mă pe mine sau căutînd idei, formulări cu
care îmi fac de lucru apoi. Dar am ajuns deja, de mult, la vîrsta la care recitesc.
Naum, Salinger, Joyce, Cehov, Cărtărescu, Simona Popescu, Deleuze-Guattari,
cărţi de popularizare a ştiinţei – sînt fan colecţia lui Vlad Zografi de la
Humanitas –, Cortázar, Bolaño, Juan Rulfo, Kafka… Toate recitirile astea
formează mai întîi cititoarea care sînt şi care are multe să-i spună
scriitoarei.
Apărut pe Bookaholic
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu