Tânărul poet şi prozator Cosmin
Perţa a publicat, în 2012, o carte de proză atipică, Teofil şi câinele de lemn (Editura Herg Benet), care poartă
subtitlul „poem”. E drept, fiecare dintre cele 33 de capitole succinte se încheie
cu câte un pasaj distinct, marcat cu italice, care poate fi citit, de fiecare
dată, ca un poem de sine stătător, de dimensiuni variabile.
În ansamblu, Teofil şi câinele de lemn reprezintă un text hibrid, greu de
încadrat într-o categorie anume, care mixează ingrediente dintre cele mai diverse:
de la SF şi fantasy la alegoria cu tentă politică (Şantierul este, de pildă, un
soi de falanster totalitarist) şi la satira socială, cu debuşee în fantastic.
Proza aceasta cu pronunţate accente poematice, îmbibată de satiră
politico-socială, dar şi cu unele inflexiuni mistic-religioase se înscrie pe o
filieră rusească, mai exact în descendenţa unui Bulgakov, marcând o zonă mai
puţin frecventată în literatura română contemporană. Şi ar mai fi de adăugat un
lucru aici: dincolo de toate ingredientele textuale, în Teofil şi câinele de lemn există şi un – să-i spunem – cadru
metatextual, anunţat de motto-ul cărţii (şi reluat, la un moment dat, chiar în
paginile ei): „Scriitorul este o persoană a cărei menire nu e de a da
răspunsuri, ci de a pune lumii întrebări” (Roland Barthes).
Or personajul central al cărţii –
de fapt, unul dintre cele două personaje principale anunţate de titlu – este
scriitorul Teofil Barbălată, prezentat cu umor şi o doză de ironie (la adresa
personajului, dar şi a criticii literare) drept „un poet şi un romancier
contemporan mediocru. Ştia asta şi era împăcat. Prea încerca să le facă pe
toate, prea se credea important şi nu excela în nimic. Cu gândul acesta se
obişnuise deja după lungi ani de dramatism şi lingoare, după ce, la rugăminţile
lui, i-o demonstraseră chiar majestăţile criticii (contemporane, bineînţeles)”.
Neavând, aşadar, prea multe satisfacţii de pe urma mediocrităţii lui
scriitoriceşti, Teofil Barbălată se decide să dea curs unui anunţ din ziar prin
care inginerul Nicolae Popete, de 86 de ani, încerca să găsească un voluntar
pentru a-şi breveta invenţia: o maşină a timpului. Mai în glumă, mai în serios,
Teofil Barbălată imaginează şi o miză literară acestei insolite aventuri: „Eh,
aiureli, singura chestie bună în toată povestea asta era că la întoarcere ar fi
putut să scrie un roman istoric foarte bun, de fapt se şi gândise la el, era
simplu, trebuia doar să redacteze exact ce vedea în jur, şi să se plaseze şi pe
el în mijlocul acţiunii, deci o dădea şi înspre literatură fantastică, ceea ce
era de bon ton, până la urmă şi realismul cel mai crunt era de natură
fantastică, iar de bănuit de ceva nu-l putea bănui nimeni pentru că până la
urmă cine ar fi crezut că el chiar a fost cu adevărat acolo, hm... aberant...”.
Naraţiunea proliferează,
incredulul Teofil e transportat în trecut, la începutul secolului XXI, pe la
1908, aşa cum îi ceruse inginerului Popete, un personaj care, la finele cărţii
şi aventurii scriitorului, se face nevăzut, precum în proza fantastică a lui
Eliade. Pe măsură ce textul proliferează – ai senzaţia că, la un moment dat,
Cosmin Perţa este purtat el însuşi de condei încotro vrea acest text –, umorul
iniţial, pigmentat de ironie, se transformă în altceva, în dramă. Tot aşa cum –
anticipând puţin – planurile scriitoriceşti ale lui Teofil vor fi abandonate,
căci puterile scrisului nu par să mai însemne nimic în faţa realităţii ultime:
moartea. Începând ca o naraţiune satirică şi ironic-fantastică în siajul lui
Bulgakov, povestea coborârii în timp a lui Teofil Barbălată – care prilejuieşte
câteva pagini savuroase purtând amprenta epocii (v. secvenţele cu regele Carol
I şi regina Elisabeta, descrierea de tinereţe a viitoarei soţii a lui Teofil,
Anastasia Costachi, sau escapadele nocturne ale lui Teofil ce apare drept „Supermanul
Bucureştiului de început de secol”) – virează spectaculos, spre final, către un
poem vizionar având în centru imaginea morţii.
Şi, în acelaşi timp, e depăşit şi
cercul metatextual: dintr-un text despre scris şi puterile scrisului, Teofil şi câinele de lemn se transformă
într-unul despre salvare, care înseamnă, în cele din urmă, un abandon al
scrisului: „Mă mai pot salva? Cine mă poate salva? Ce trebuie să fac? «Rugăciune»,
îi şopti în ureche Câinele de lemn. «Rugăciune», şopti ca pentru el T.
Barbălată. Şi se decise: în viaţa lui nu va mai scrie un rând, nici pentru
gazetă, nici pentru cărţi, pentru nimic. Toate rândurile scrise erau
mincinoase, în toate rândurile scrise exista ispita. Prin scris puteai să cazi
fără să ştii. Se hotărâse: din chiar acel moment T. Barbălată nu mai era
jurnalist, nu mai era scriitor, nu mai era persoană publică, nu mai era nimic.
Să nu scrii nimic e un curaj mai mare decât să scrii. Era doar un om care voia
să îşi salveze sufletul. Şi să îşi salveze îngerul”.
Nu am spus încă nimic despre
celălalt protagonist al cărţii, Câinele de lemn, care acţionează într-un al
doilea plan – jumătate fantastic, jumătate alegoric-satiric –, până în clipa în
care planurile se intersectează şi cei doi se întâlnesc – spre final, când Câinele
de lemn moare şi se transformă în îngerul păzitor al lui Teofil. Întâlnirea
celor doi, într-o încăpere capitonată şi etanşă, în care sunt chemaţi pe rând
la telefon de către – ghicim – „Stăpânul tuturor” e prezentată, încă o dată, în
notă umoristic-satirică, de audienţă comunistă cu împărţire de sarcini (Teofil
apare drept „clientul” Câinelui de lemn).
Trebuie spus că secvenţele care
îl au ca protagonist pe Câinele de lemn – capitole ce alternează constant cu
cele în care evoluează Teofil Barbălată – prilejuiesc pagini dintre cele mai
frumoase ale cărţii. Sunt pagini de rară şi sfâşietoare poezie, ţesute în jurul
unui personaj care încearcă cu disperare, în zadar, să evadeze din falansterul
guvernat de teroare (el se cheamă Şantierul, şi e înconjurat de „închisoarea
din pădurea de pin”, dar mai ales de Mlaştină, în care, „când nu mai încăpeau
în închisoare, muncitorii erau scufundaţi de vii”). Câinele de lemn – numit aşa
după unica lui jucărie din copilărie, un câine cioplit în lemn de tatăl său –
parcurge o întreagă dramă personală, căci îşi jeleşte la nesfârşit fiica, pe
Matrioşca, ucisă, pare-se, în clipa în care încercaseră amândoi să evadeze de
pe Şantier (mai apare în carte un substitut ambiguu al acesteia, Jumătatea de
Matrioşcă, ce se confundă adesea cu Matrioşca, în halucinaţiile Câinelui de
lemn). Realul şi fantasticul se amestecă indistinct – vorba lui Teofil, „până
la urmă şi realismul cel mai crunt era de natură fantastică” –, alegoria
satirică şi viziunea onirică aşijderea, în pagini de mare poezie, precum cele care-l
evocă pe Câinele de lemn în sanatoriu, în compania altor personaje pitoreşti
(nebuni, înţelegem) – Conducătorul de Oşti Celeste sau Regele Nisipurilor
Mişcătoare.
Spuneam că fiecare capitol se
încheie cu un pasaj în italice (mai scurt sau mai amplu, de la un rând până la
o pagină), care are mereu sunetul unui adevărat poem în proză, halucinant,
vizionar sau chiar revelatoriu. Iată un exemplu: „Ceaţă albastră, ceaţă
albastră, scufundă-mi creierul în imensitatea ta, lasă-mă să sap un mormânt
uriaş în nemărginirea ta laolaltă cu şerpii şi leii şi elefanţii prietenii mei
în groapa din tine, ceaţă albastră, îi voi arunca şi vinul tău albastru îl vor
bea şi vor dansa în imensitatea ta şi creierul meu scufundat se va bucura în
nemărginirea ta”.
Finalul cărţii are el însuşi
sunetul unui poem apocaliptic despre moarte, aglomerând secvenţe evocatoare şi
descriptive – delirul lui Teofil, care sfârşeşte luptându-se cu morţii şi cu
demonii.
Teofil şi câinele de lemn este, aşadar, o proză atipică, cu rezonanţe
poetice, fantastice şi onirice, care prilejuieşte pagini de mare frumuseţe
literară. Deşi nu scapă de unele neglijenţe stilistice, datorate grabei, ea
reprezintă – după romanul Întâmplări la
marginea lumii (2007) şi volumul Două
povestiri (2010) –, probabil, cea mai bună carte de proză de până acum a
autorului.
Apărut în România literară nr. 10/ 8 martie 2013
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu