Fiindcă aşa se practică la
fiecare început de an, notez şi eu aici o mică listă-bilanţ cu cărţile apărute
în 2012. Nu-mi plac bilanţurile şi nu cred că au o relevanţă foarte mare, însă
o minimă contabilizare a anului literar care a trecut trebuie făcută.
2012 nu a fost un an spectaculos,
ba chiar destul de sărăcuţ la capitolul proză, mai bun la capitolul poezie
(capitol la care stăm foarte bine de ceva timp încoace), respectiv eseistică,
critică şi istorie literară.
La eseistică remarc în mod
special două cărţi: volumul Mihaelei Ursa (despre care am şi scris în Observator cultural) Eroticon.
Tratat despre ficţiunea amoroasă (Cartea Românească) şi volumul Sandei Cordoş, Lumi din cuvinte. Reprezentări şi identităţi
în literatura română postbelică (Cartea Românească), ambele autoare excelente
profesoare la Facultatea de Filologie din Cluj.
Alte titluri notabile ale anului: Ioana
Bot, Eminescu explicat fratelui meu (Art), Corina Ciocîrlie, Nimic
nu se dă pe gratis. Breviar pentru autori în vilegiatură (Tracus Arte), Valeriu
Gherghel, Breviarul sceptic şi alte eseuri despre simplitate
(Polirom), debuturile unor tineri critici şi istorici literari: Şerban Axinte,
Definiţiile romanului. De la Dimitrie Cantemir la G. Călinescu (Timpul), Ioana
Dunea, Literatura reideologizării. 1957-1964. Poezia (Tracus Arte), Claudiu
Turcuş, Estetica lui Norman Manea (Polirom), Mihai Iovănel, Evreul
improbabil. Mihail Sebastian: o monografie ideologică (Cartea Românească).
La poezie notez, întâi de toate,
remarcabilul volum al lui Radu Vancu, Frînghia înflorită (Casa de
Editură Max Blecher), despre care am scris, de asemenea, în Observator cultural, ca şi pe cel al
Anei Dragu, Păzitoarea (Charmides).
Alte titluri: Dan Sociu,
Poezii naive şi sentimentale, Vlad Moldovan, Dispars (Cartea Românească), Şerban
Axinte, păpădia electrică (Casa de
pariuri literare), Andra Rotaru, Lemur (Cartea Românească), Rita
Chirian, Asperger (Cartea Românească), Anatol Grosu, epistola din filipeni (Casa de
Editură Max Blecher), Silvia T., L’enfant
terrible (Tracus Arte), Laura Dan, Începe
să doară puţin (Tracus Arte), Ana Puşcaşu, te aştept ca pe un glonte (Casa de pariuri literare), Dmitri
Miticov, Dmitri: uite viaţa (Casa de Editură Max Blecher), Iulia
Militaru & Anca Bucur, dramadoll (Casa de Editură Max Blecher).
Bogdan-Alexandru Stănescu,
directorul editorial Polirom, a debutat în poezie cu volumul Apoi, după
bătălie, ne-am tras sufletul, apărut la Cartea Românească. De asemeni,
Marius Chivu, criticul literar, a debutat cu volumul de poeme Vântureasa de plastic (Brumar).
La capitolul
proză, apariţiile sunt ceva mai puţine, iar majoritatea cărţilor promiţătoare
s-au concentrat cumva la finalul anului (la Târgul Gaudeamus), cerând încă timp
pentru a putea fi citite.
Iată-le: Filip
Florian, Toate bufniţele (Polirom), Simona Sora, Hotel Universal
(Polirom), Radu Aldulescu, Cronicile genocidului (Cartea Românească), Cosmin
Perţa, Teofil şi Câinele de lemn (Herg Benet), Alexandru Muşina, Nepotul
lui Dracula (Aula), Corin Braga, Luiza
Textoris, un cristian, morţii mă-tii
(Casa de pariuri literare), Dan Sociu, Combinaţia
(Casa de pariuri literare), Florina Ilis, Vieţile paralele (Cartea
Românească), Ioana Pârvulescu, Viitorul începe luni (Humanitas), Radu
Paraschivescu, astăzi este mâinele de care te-ai temut ieri (Humanitas),
Dan Coman, Parohia (Cartea
Românească), Veronica D. Niculescu, Roşu, roşu, catifea (Casa de
pariuri literare).
De notat
iniţiativa Editurii Casa de pariuri literare de a publica dincolo de frontiere. opere de Sorin Stoica (1978-2006), tânărul şi
extraordinarul prozator dispărut atât de prematur, la nici 30 de ani (şi
probabil singurul continuator literar al prozei lui Mircea Nedelciu!).
De notat, de
asemenea, volumul II – Gellu Naum, Proză (Polirom), din seria de opere
complete, dar şi – pentru relevanţa ei de istorie literară –, cartea de
convorbiri cu Mircea Ivănescu realizată de Gabriel Liiceanu, Măştile lui M.I. Gabriel Liiceanu în dialog
cu Mircea Ivănescu (Humanitas).
Iar la capitolul
evenimente culturale, de semnalat excelentul FILB (Festivalul Internaţional de
Literatură – Bucureşti), cu ediţii din ce în ce mai bune (despre care am scris,
împreună cu Silvia Dumitrache, pe Bookaholic), dar şi Festivalul de poezie de
la Bistriţa.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu