Şerban Axinte
(...)
Asumarea ideii de schimbare
Deşi cartea Adinei Diniţoiu, Proza
lui Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii
(Tracus Arte, 2011), reprezintă o monografie „cuminte“, construită după toate
rigorile şi pretenţiile unei astfel de abordări, lucrarea are şi o miză
polemică pe care cititorul o resimte astfel abia la finalul lecturii. Opinia
„definitivă“ a lui Nicolae Manolescu din Istoria critică a literaturii
române conform căreia Mircea Nedelciu nu ar fi fost în spaţiul literaturii
optzeciste mai mult decît o mare promisiune neonorată este contrazisă cu
numeroase argumente credibile, bazate pe o cercetare aproape exhaustivă a
tuturor elementelor ce compun literatura şi gîndirea despre literatură a lui
Mircea Nedelciu. Concluzia la care ajunge Adina Diniţoiu sintetizează suficient
de bine şi de clar motivaţia întregului parcurs exegetic: „astăzi, cînd
literatura se situează altfel în spaţiul public şi cultural, cînd, pe lîngă
valoarea estetică – atît de fetişizată –, ea îşi asumă din ce în ce mai mult o
valoare de cunoaştere, proza lui Mircea Nedelciu este un document literar
inestimabil – estetic, antropologic, uman – al anilor ’80, al ultimului
deceniu comunist, un muzeu de imagini retro în mişcare, în care defilează
cinematografic secvenţele unui cotidian deja devenit istorie“.
Valoarea de cunoaştere a operei
prozatorului monografiat este dedusă însă de la nivelul diferitelor paliere de
constituire a premiselor operei. Astfel, capitolele „Mircea Nedelciu,
teoreticianul literar. Activitatea publicistică înainte de 1989“, „Textualismul
optzecist“ şi „Chestiunea postmodernismului românesc. Postmodernismul polemic
şi politic“ nu constituie doar o introducere la opera unui prozator uşor de
încadrat într-un anumit curent general, ci îmi pare o bună analiză a unui
context (de gîndire, de practică a scrisului, de mentalitate) mult mai larg,
context ce furnizează prin el însuşi mai multe dintre cheile de lectură
posibile ale operei lui Mircea Nedelciu. Amintesc de „educarea cititorului prin
exhibarea convenţiilor literare“, de nonconvenţionalitatea ca „epuizare
ironică a tuturor convenţiilor literare“, de discuţiile referitoare la „noua
autenticitate“ etc., toate acestea nefiind pentru postmodernismul românesc doar
tehnici şi deziderate teoretice, ci şi teme literare subordonate altora cu o
putere de reprezentare mai amplă.
De apreciat este faptul că
autoarea studiului nu se rezumă doar la a deduce aceste teme. Ea reuşeşte să-şi
transforme fiecare capitol într-o problematizare căreia îi oferă (uneori doar
implicit) soluţia. În ceea ce priveşte interpretarea scrierilor lui Nedelciu,
s-ar fi simţit nevoia unei componente hermeneutice mai accentuate. Adinei
Diniţoiu nu i-ar fi fost greu să-şi ducă mai departe unele intuiţii de
interpretare de-a dreptul remarcabile. Minusurile sînt compensate de
seriozitatea documentării, de bogăţia de date din dosarul generaţiei ’80,
amănunte riguros organizate, făcute să recompună destinul uman şi literar al
unui scriitor care şi-a asumat, poate, mai mult decît alţii ideea de schimbare.
Textul discută mai multe cărţi de
critică literară apărute în 2011.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu