Mică introducere
Pe 11 martie, la Librăria
Humanitas Cişmigiu, am iniţiat o dezbatere Femeile
în spaţiul public, sub egida organizaţiei PEN România, dezbatere la care au
participat: Magda Cârneci, preşedinte PEN România, Ioana Bâldea-Constantinescu
(jurnalistă radio, scriitoare), Svetlana Cârstean (scriitoare, traducătoare) şi
Bogdan Ghiu (eseist, traducător). PEN Club, cu sediul central la Londra, este o
organizaţie de scriitori din întreaga lume (din aproape 100 de ţări) –
înfiinţată în 1921, la iniţiativa unei femei, scriitoarea britanică Catherine
Amy Dawson-Scott –, organizaţie care militează pentru libertatea de expresie a
scriitorilor, pentru categoriile defavorizate şi pentru drepturile omului. În
1991, a fost creat, în cadrul organizaţiei, Comitetul Women Writers/Femei
Scriitori, care pledează, printre altele, pentru egalitate de gen, egalitate de
șanse şi protecția femeilor-scriitor care îşi asumă riscuri politice sau
religioase.
Sigur, în România, nu există
riscuri politice sau religioase la care se expun scriitoarele, în schimb,
întreg climatul intelectual şi cultural – extrem de patriarhal, pentru a nu
spune misogin (în 2015, România se situa pe ultimul loc în Indexul European al
Egalităţii de Gen) – îndeamnă la o dezbatere de acest tip. Am invitat, aşadar,
în continuarea dezbaterii PEN România, o serie de femei, dar şi cîţiva bărbaţi
– cu toţii prezenţe publice cunoscute (scriitoare/scriitori,
jurnaliste/jurnalişti, intelectuale/intelectuali) – să răspundă, într-un text
personal, liber şi pragmatic, cîtorva întrebări care chestionează prezenţa,
ponderea, rolul femeilor în spaţiul public (spaţiul cultural, spaţiul de idei,
spaţiul de evenimente şi dezbateri publice) din România (dar nu numai). Iată
întrebările:
• Există diferenţieri de gen în poziţionarea în
spaţiul public? Cum vă situaţi ca femei(e) în acest spaţiu? Există dificultăţi
speciale de a se impune public în cazul femeilor? Se simt ele marginalizate?
Există solidarităţi feminine versus
solidarităţi masculine?
• În calitate de persoane publice
(organizatoare de evenimente culturale, realizatoare de emisiuni de radio sau
de televiziune, jurnaliste etc.) – ţinînd cont de experienţa personală, practică – aţi avut
dificultăţi speciale de (inter)relaţionare cu instituţiile/organismele
culturale, cu reprezentanţii lor? Vă simţiţi slab reprezentate la acest nivel
al instituţiilor/organismelor culturale?
• Sintagma „écriture(s) féminines“ are vreo
relevanţă, în ce vă priveşte? Credeţi că scriitura voastră are vreo legătură cu
feminitatea, în ce fel anume?
Majoritatea participantelor la
dezbatere vorbesc despre misoginismul mediului cultural autohton – unul mai
difuz, mai diseminat astăzi decît în trecut (şi, prin urmare, mai greu de
combătut) –, la care se adaugă, spun eu, accesul dificil al femeilor în
structurile de putere, în special la vîrful ierarhiilor: a se vedea, de pildă,
cazul instituţiei criticii literare româneşti, sau de-acum celebrei USR – în a
cărei dispută recentă, de putere, femeile practic nu există, nu sînt reprezentate!
Sper ca dosarul de mai jos să
invite la reflecţie şi să arate că, de fapt – şi o citez pe Ioana
Bâldea-Constantinescu: „Genul nu ar trebui să încapă în nici un spațiu
competițional. Relevante ar trebui să fie performanța, vocația, abilitățile de
a învăța, de a inova“. Şi ţin să reiau aici şi o frază a Svetlanei Cârstean,
fiindcă ader la faptul că teritoriul ideilor, al discursului public, al teoriei
este un teritoriu comun de gîndire, un fel de „neutru“ barthesian, de spaţiu
„ambisex“ sau „androgin“ (ca acela al modei contemporane, dacă vreţi): „Trebuie să existe o zonă în aerul comun pe care-l respirăm unde depășim
genul și sîntem toți oameni care inspiră, expiră, gîndesc“. După toate
cîştigurile occidentale în materie de mentalităţi, cultură şi civilizaţie,
diferenţa de gen nu ar mai trebui, în fond, să marcheze spaţiul cultural, de
idei şi dezbateri publice – un spaţiu definit de cu totul alte criterii:
creativitate, emulaţie, performanţă.
Introducere la dosarul "Femeile în spaţiul public", apărut în Observator cultural nr. 819/21-27 aprilie 2016
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu