În cea mai recentă carte a sa, Moşteniri intermitente: o altă istorie a teoriei literare (Editura Universităţii din Bucureşti, 2013), Oana Fotache, profesor universitar la Universitatea din Bucureşti, oferă – într-o sinteză foarte utilă în special studenţilor, dar şi celor interesaţi de feţele pe care le îmbracă astăzi teoria literară – o scurtă istorie a teoriei literare în contemporaneitate. Mai mult decât atât, aducând în discuţie inclusiv modalităţile în care este concepută astăzi istoria literară, Oana Fotache nu se ocupă aici numai de o istorie a teoriei literare, ci şi de o teorie a istoriei literare – aşa cum remarcă Mircea Martin pe coperta a patra: „Cred că volumul focalizează tocmai asupra «nodului» existent între una şi cealaltă”.
Aşa cum este şi firesc în „republica mondială” a
teoriei, cercetătoarea îmbină – în capitole distincte – analizele care se
opresc asupra unor teoreticieni străini dintre cei mai influenţi la ora actuală
(Claudio Guillén, Franco Moretti, Northrop Frye, Tzvetan Todorov etc.) cu cele
consacrate unor teoreticieni, critici şi istorici literari români (Mircea
Martin, Nicolae Manolescu, Monica Lovinescu).
„Capitolele care urmează – precizează Oana Fotache – sunt părţi dintr-o istorie
«în fărâme» (am împrumutat de la E. Ionesco şi această formulă, şi figura
intermitenţei) a teoriei literare moderne, istorie construită în jurul ideii de
revenire intermitentă a tradiţiei disciplinei ca mod al inovaţiei. O istorie
fragmentară, cu «noduri» şi «goluri» (...). Selecţia studiilor de caz nu
ascultă neapărat de un criteriu valoric, ci urmăreşte să cartografieze
diferitele moduri în care teoreticienii literari se raportează la şcolile de
gândire pe care le moştenesc. Cred că se poate scrie o istorie a teoriei
literare, mai ales a celei contemporane, pornind de la recurenţe, revizitări,
fidelităţi şi erezii”. În capitolul „Fascinaţia înnoirii. Topoi ai istoriei
literare la Frye, Guillén şi Moretti” (capitolul al doilea), cercetătoarea urmăreşte,
de pildă, felul în care doi teoreticieni literari contemporani, Claudio Guillén
(1924-2007) şi Franco Moretti (n. 1950), recuperează tradiţia, şi în special pe
Northrop Frye, pentru a propune noi reconfigurări ale istoriei literare, într-o
manieră structurală ce vine după poststructuralism şi deconstructivism, fără să
reia metodologia structuralistă: „Cei doi au construit modele ingenioase ale
unei noi istoriografii, modele ce vor influenţa semnificativ domeniul până
astăzi”.
De altfel, în primul capitol („Ritmuri ale succesiunii. Moştenire şi
tradiţie în teoria literară”), Oana Fotache circumscrie conceptul de
„moştenire”, făcând apel, printre altele, la definiţia lui David C. Harvey,
promotor a ceea ce s-a numit, în anii ’90, heritage
studies: conceptul de moştenire implică, aşadar, „a process or a human condition rather than a single movement or
personal project”. Studiul moştenirii, scrie cercetătoarea citându-l pe Harvey,
„depăşeşte sfera jurisprudenţei şi pe cea a religiei, pentru a se constitui
într-o «present-centred cultural practice and an instrument of cultural power».
Ca şi pentru Derrida, moştenirea nu apare aici ca un dat, ci este un demers
etic prin raportul permanent întreţinut cu trecutul. De fiecare dată, ceea ce
numim «stadiul disciplinei» se reface cu şi prin fiecare teoretician important,
şi e în fiecare moment altul chiar pentru contemporani. Pornind de la
diversitatea straturilor ce se manifestă într-un decupaj temporal, se poate
înţelege şi varietatea tradiţiilor care sunt «de moştenit»”.
După această fixare a cadrului şi a termenilor, Oana Fotache se ocupă – în
patru capitole distincte – de evoluţiile intelectuale ale lui Tzvetan Todorov,
Mircea Martin, Nicolae Manolescu şi Monica Lovinescu – ultimii doi nu atât
teoreticieni, cât critici şi istorici literari, dar figuri simptomatice pentru
reconfigurările câmpului literar românesc postcomunist şi pentru schimbările
suferite de „tradiţia estetică” şi de istoriografia literară la noi, după 1990.
Există şi un capitol care tratează despre istoria literară comparată (capitolul
al treilea), iar ultimele două capitole se ocupă de exilul literar românesc,
respectiv de moştenirea central/est-europeană în teoria literară.
Redactată la modul sintetic, informată şi pertinentă, cartea Oanei Fotache
se constituie într-un ghid extrem de util în teoria actuală, dar şi într-o bună
introducere în ce priveşte rediscutarea, în spaţiul autohton, a conceptelor de teorie
literară, istorie literară, canon, tradiţie estetică ş.a.m.d.
Oana Fotache, Moşteniri intermitente:
o altă istorie a teoriei literare, Editura Universităţii din Bucureşti,
Bucureşti, 2013, 170 p.
Apărut în România literară nr. 43/ 17 octombrie 2014
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu