un fel de cîine al
universului mic (Editura Brumar, 2013) este al cincilea volum de poezie al
Dianei
Corcan, după Stăpînul lupanarului (2007), Corabia
pisicilor galbene (2008), Tubaj cu şarpe (2010) şi Poemul
singur (2011) (toate volumele publicate la aceeaşi editură). Diana Corcan
este o poetă matură, formată în răspăr cu biografismul şi minimalismul
douămiist: textele sale ample, discursive, foarte vizuale, cu o frazare
puternică, au fost deseori – şi pe bună dreptate – situate de critică în siaj
suprarealist. De altfel, poeta însăşi îl invocă, în volumul de faţă, pe Gellu
Naum (căruia îi dedică două poeme,trebuia făcut ceva pentru ca lucrurile să
fie şi frumoase 1 şi trebuia făcut ceva pentru ca lucrurile să fie şi
frumoase 2) – alături de alte cîteva nume de mari poeţi universali (Celan,
Plath), care îşi lasă, într-un fel sau altul, amprenta şi asupra Dianei Corcan.
Pentru că nu numai suprarealismul (à la Dimov sau Naum) este cuvîntul de ordine
al poeziei scrise de Diana Corcan, ci şi accentele expresioniste ori
biografice, iar peste toate acestea preocuparea pentru limbaj, pentru discursul
poetic, pentru ceea ce Traian T. Coşovei numea „un ceremonial al rostirii, un
protocol al desfăşurării cuvintelor în pagină“ (pe coperta a IV-a a volumului Tubaj
cu şarpe, 2010). Mai multe ingrediente poetice sînt, aşadar, mixate în
configuraţia textelor Dianei Corcan, lucru vizibil în ultimul său volum, al
cărui titlu îmi aminteşte de cel al volumului Norei Iuga din acelaşi an (cîinele
ud e o salcie, 2013), cu care are în comun – mutatis mutandis – tocmai
asocierile suprarealiste (la Diana Corcan, imaginea „cîinelui“ este însă
recurentă, un adevărat laitmotiv).
Literatura ca viaţă
În legătură cu cel de-al doilea
volum al său, Corabia pisicilor galbene (2008), Al. Cistelecan remarca
(pe coperta a IV-a) distanţa cvasiprogramatică pe care o ia autoarea în raport
cu biografismul minimalist douămiist, fără însă a renunţa la un anume „fluid
biografic” care hrăneşte în subtext poemele: „Nici cu videoclipurile
suprarealiste de la debut (Stăpînul lupanarului, Brumar, 2007), Diana
Corcan nu era prea aproape de scriitura biografistă şi realist-minimalistă a
ultimelor valuri. A doua sa carte face însă din această distanţă ceva programatic;
nu în sensul că s-ar rupe iremediabil de confesiune, căci un fluid biografic
trece prin subtextul tuturor poemelor şi le ţine pe un portativ de unitate; ci
în sensul că biografia devine strict interioară, fără context şi mutată în
himeric“. În Un fel de cîine al universului mic, „videoclipurile
suprarealiste“ şi filonul biografic (tradus, de regulă, în relaţia/coregrafia
textuală între „eu“ şi „tu“) sînt prezente în continuare – ca note specifice –,
dar aici intervine, din cînd în cînd, şi realul exterior, social (aluzia la
ţară, la oameni etc.), nu (exclusiv) „himeric“ – trădînd, la acest capitol, o
dezabuzare ce dublează atmosfera sumbru-bacoviană (pe ansamblu) a poemelor,
marcate adesea de imaginea morţii.
Dar, în perspectiva mea, mai
există o trăsătură specifică a poeziei Dianei Corcan – şi ea la fel de
distinctă de douămiism –, pe care aş numi-o circumscrierea în limbaj (un soi de
„reverenţă“ faţă de limbaj, cum spunea Traian T. Coşovei, citat mai sus) şi
asumarea literaturii ca viaţă. Într-adevăr, Diana Corcan nu are violenţa de
expresie a douămiiştilor – interesaţi de frondă, de revoltă, nu de limbaj –, în
ciuda imaginilor (suprarealiste) puternice. Citez, în acest sens, un poem de-a
dreptul „programatic“, ca să folosesc termenul lui Al. Cistelecan: „am să-ţi
spun odată ce înseamnă literatura/ şi cum trebuie să trăieşti în ea ca-ntr-o
viaţă/ fără să întrebi a început şi cînd se termină/ adunînd în tine de afară –
uite de exemplu –/ un suflet mic de şoarece – cum avem toţi/ sau dacă nu-ţi
convine alege altceva – să zicem apa/ poate ţi se potriveşte mai bine în
alunecarea ei/ sau ce vrei tu – oricum e toamnă şi nici nu-mi pasă-ntr-o zi/
atît de ploioasă de prea multă stilistică/... şi cum spuneam/ degeaba stai
singur într-o cameră încuiată cu grijă/ pe care ţi-au zidit-o toţi părinţii
încercînd să te salveze de/ boală/ degeaba te-ai urcat pe 10 scaune/ încercînd
să captezi universul cu o pîlnie (asta cel mult/ îmi poate aminti de urmuz!)/
am înţeles că ţi-ai comandat muncii măcinului/ să ţi-i pui la fereastră pe post
de muşcată/ dar nu-s de ajuns – chiar dacă-ţi plac doar florile de piatră/
într-o zi după ce ai să-ţi dai jos pantofii rupţi/ cu care ai făcut kilometri
întregi pe o bandă rulantă/ ai să-ţi iei capul obosit între mîini şi ai să-l
xeroxezi/ pe o pagină pe care ai să recunoşti scrisul tău/ ai să vezi o pată
albă pe un negativ/ se va întinde hrăpăreaţă ca psoriazisul pe pielea goală/ şi
ai să te întrebi unde eşti tu/ între atîtea hîrtii// P.S. nu e obligatoriu să
fie într-o banală zi de toamnă“ (fără să întrebi „a început“ şi „cînd se
termină“).
Un sound poetic eclectic
Cum spuneam, soundul poemelor e
unul eclectic, mixat, trecînd de la influenţele retro, simbolist-bacoviene la
reflecţia (modernistă) asupra limbajului/discursului poetic şi asupra
identităţii celui care rosteşte discursul („unde eşti tu/ între atîtea hîrtii“)
şi de la imaginile suprarealiste la accentele biografice. Ceea ce le uneşte
este o unitate de voce, frazarea puternică, discursivitatea – care tinde uneori
să obosească la lectură. Şi recurenţa imaginilor, a laitmotivelor, printre care
se află elemente ale materiei ca apa, aerul, metalul (piatra) ori ipostaze
(dezmembrate) ale trupului, toate angajate în mişcări entropice şi pîndite
adesea de umbra morţii. Diana Corcan este o poetă prolifică – cu riscurile de
rigoare (inegalitate valorică), dar şi cu avantajele unei imaginaţii şi ale
unei creativităţi aparte –, şi o poetă care – în ciuda atmosferei sumbre, în
stare de dezagregare, emanată de texte – are o forţă vitală în frazare, în
expresie. De altfel, volumul de faţă e unul foarte dens – poeme numeroase şi
ample –, şi cred că o selecţie mai riguroasă a textelor nu ar fi stricat.
Iată un foarte frumos poem
melancolic,se lasă seara, cu intertext eminescian şi bacovian, dar şi
cu ecouri suprarealiste, cu permanenta obsesie a morţii, cu amestecul paradoxal
de vitalitate şi dezagregare (de care vorbeam mai sus), dar şi cu imagini
(cvasibiografice) ale femininului/ feminităţii („rochia descusută“, „eu sînt
[...] o femeie“): „şi uite/ s-a mai risipit din fumul/ care-mi spunea că respir
numai aer curat// mi s-a lăsat şi mie un drum pe trotuarul (îngust) pe care/
trebuie să caut/ întruna/ sclipeşte metalul viciat ascuns pe suprafeţe/ de
frunze cărate pe spatele unor insecte în zig-zag/ – ca să mă zăpăcească de cap
ca să-mi dea bătăi/ lacome cu ciocanul în inimă/ ca să salivez ca un melc/ dar
eu trebuie să-mi tai mîna pofticioasă care/ sare ca o broască/ cu o foame
(născocită) să înghită din ele/ – această mînă care se lungeşte încet cu
răbdare/ şi se transformă în trup şi-mi păstrează/ doar ochelarii de ipsos la
ochii miopi ca un scut prefăcut/ şi să caut alţi ochi plini de apă într-o
baltă/ normală – pe unde mă duc/ mă stropesc/ căci a plouat destul şi-n această
perioadă/ în oraş şi pe strada aceasta bizară/ şi-aş mai avea o bucată de
şansă/ din tivul lung al rochiei descusute/ pe care am călcat-o în picioare/
fugind/ acum îl văd/ cînd întorc iute capul: în spatele meu e un ghem chinuit
să/ îndrăznească/ să fie/ o panglică inseminată cu viaţă/ (şi eu sînt pe
jumătate o femeie/ inseminată cu moarte)“.
Sub recuzita bogată – mărturie a
unei ima - ginaţii asociative prolifice – se ascunde, cum spunea Al.
Cistelecan, o „poezie a fragilităţii“ – o fragilitate, adaug eu, a condiţiei
poetice (acel „unde eşti tu/ între atîtea hîrtii“ – o reflecţie asupra locului
poetului în discurs, în limbaj, dar şi asupra ontologiei limbajului, în cele
din urmă), dar şi a condiţiei umane, asumate individual de poetă. De aici
senzaţia de precaritate (vezi şi titlul volumului!), atmosfera deseori sumbră a
poemelor, anxietatea ţinută în surdină şi teama de singurătate ce-şi găseşte un
refugiu în solidaritatea de cuplu. Închei aceste rînduri cu versurile poemului destin,
care ilustrează această anxietate existenţială, ascunsă într-o recuzită cu
accente religios-expresioniste şi escamotată de solidaritatea de cuplu: „trăiam
singură păzind un mare secret/ un foc care ardea în mijlocul sufrageriei/
ţinînd în venele lui umflate de/ schizofrenie/ glasul meu şi glasul tău în
amestec/ figura mea figura ta într-un ciorchine/ de ochi – umfla focul/
operaţiunea prin care albul şi sclavul lui/ negru/ încercau să subziste
pereche/ dura de ani de zile// din îngerul ciudat cu cap de peşte căzuse
gipsul/ şi aşa răsturnat dezgolit cu scheletul de sîrmă/ ieşindu-i prin creştet/
totuşi se amăgea/ îi venise ideea să ne aducă apa/ care ne va salva/ asta după
ce ne lipise demult mîinile/ pe ascuns/ sub o cruce“.
Diana Corcan
un fel de cîine al universului mic
Editura Brumar, Timişoara, 2013, 112 p.
un fel de cîine al universului mic
Editura Brumar, Timişoara, 2013, 112 p.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu