În zilele de luni, 22 februarie,
şi marţi, 23 februarie, cunoscutul istoric, critic şi teoretician literar
Antoine Compagnon a venit la Bucureşti. Profesor la Universitatea Columbia (New
York) şi la Universitatea Paris IV-Sorbonne (1994-2006), Antoine Compagnon
ocupă, din 2006, Catedra de Literatură franceză modernă şi contemporană
(istorie, critică, teorie) la prestigiosul Collège de France din Paris. Vizita
lui în România (la Bucureşti şi la Cluj) s-a realizat în cadrul unui
parteneriat realizat între Institutul Francez, Ambasada Franţei, Universitatea
din Bucureşti şi Collège de France – pentru a susţine o serie de conferinţe şi
de seminarii: prima conferinţă, intitulată Les
Chiffonniers littéraires, susţinută la Universitatea din Bucureşti, a
reluat tema cursului pe care Antoine Compagnon îl susţine, în acest moment, la
Collège de France, iar cea de-a doua, Vivre
au numérique, a avut la bază cartea pe care Compagnon a publicat-o în 2015,
Petits spleens numériques, Éditions
des Équateurs, 2015.
La Bucureşti, între aceste
conferinţe (plus un seminar la Universitate), Antoine Compagnon a avut o întîlnire
cu publicul românesc luni, 22 februarie, la Librăria Humanitas Cişmigiu. I-am
avut alături (în calitate de moderatoare) – pentru a-l prezenta cititorilor săi
români – pe profesorii universitari şi teoreticienii literari Carmen Muşat şi
Mircea Martin (traducător din/în franceză: Cătălin Raţă). A fost o seară
frumoasă, iar sala a fost neîncăpătoare, dovadă că renumele unui profesor
universitar poate depăşi graniţele universităţii şi discursul său poate ajunge
şi se poate deschide către un public mai larg. S-a discutat, în special, despre
cele două cărţi publicate în româneşte la Editura Art, Antimodernii. De la Joseph de Maistre la Roland Barthes (Editura
Art, 2008, cu o prefaţă de Mircea Martin; traducere din franceză de Irina Mavrodin
şi Adina Diniţoiu) şi Ce mai rămâne din
cultura franceză? Preocuparea pentru grandoare (traducere din engleză şi
franceză de Laura Albulescu; primul text îi aparţine lui Donald Morrison;
Editura Art, 2010), dar au fost evocate şi alte cărţi ale lui Compagnon, de
pildă Cele cinci paradoxuri ale
modernităţii (apărută la Editura Echinox, care anticipează, a spus Mircea
Martin, Antimodernii) sau L’Âge des lettres, evocată de Carmen
Muşat, o carte publicată în 2015, cu ocazia Centenarului Barthes, şi care face
referire la corespondenţa lui Compagnon cu Roland Barthes.
Mircea Martin – cel care a
iniţiat publicarea celor două volume la Editura Art – a declarat că Antimodernii reprezintă, în opinia sa, o
carte „cardinală“ (e publicată, de altfel, în colecţia „Cărţi cardinale“,
alături de Adorno, Harold Bloom etc.), pentru că ea mută perspectiva şi
accentele dominante în ce priveşte viziunea asupra modernităţii culturale
europene, în speţă franceze. Mircea Martin a trasat un scurt parcurs
profesional al lui Antoine Compagnon, observînd că biograficul trece – cu
discreţie – în opera de ficţiune a lui Compagnon, care o dublează pe aceea de
istoric, critic şi teoretician literar. În privinţa prieteniei cu Roland
Barthes, Mircea Martin a amintit faptul că Barthes i-a încredinţat lui
Compagnon organizarea colocviului de la Cerisy din 1977 care îi era dedicat –
la care Antoine Compagnon i-a răspus că, probabil, Barthes a considerat că,
fiind inginer, va fi un bun organizator al evenimentului (lucru care nu s-a
întîmplat întocmai, a adăugat Compagnon). Mircea Martin i-a mai propus
istoricului şi teoreticianului francez două nume interesante de luat în considerare
pentru lista sa de „antimoderni“: Cioran şi Benjamin Fondane.
Carmen Muşat s-a axat, în
discursul său, pe celălalt volum apărut la Editura Art, Ce mai rămâne din cultura franceză? Preocuparea pentru grandoare,
atrăgînd atenţia asupra faptului că nu „moartea“ culturii franceze (cum titra,
pe copertă, revista Time, la
sfîrţitul lui 2007, anunţînd articolul lui Donald Morrison) reprezintă o
ameninţare – fiindcă nici nu e vorba de o dispariţie a culturii franceze, a
pierderii valorii ei, ci doar de o deplasare a ei din poziţia centrală pe care
a ocupat-o multă vreme către o poziţie medie – ci riscul dispariţiei culturii
umaniste în genere. Antoine Compagnon a adăugat că i se pare justificată şi
justă această plasare (de către Morrison) a culturii franceze (bazată, de
altfel, pe statistici şi date din spaţiul francez) în poziţia pe care o ocupă,
realmente, în acest moment la scară globală (adică o poziţie medie), atîta
vreme cît nu dispare cultura umanistă în sine, în această „democratizare“ a
literaturii. S-a adus în discuţie şi problema subvenţionării de către Stat a
culturii în Franţa, iar Compagnon a avut o observaţie interesantă: el a spus că
şi în America e vorba tot de o subvenţie a culturii, doar că diferă mecanismele
prin care aceşti bani ajung la cultură: fundaţiile private care finanţează
cultura sînt, în fond, scutite de impozite la Stat, deci – a spus el – se poate
vorbi şi aici de o finanţare care, în cele din urmă, vine tot de la Stat.
Întrebat cum se situează între
cele două spaţii culturale – francez şi american –, Compagnon a subliniat
diferenţa importantă care există între ele, dar şi pretenţia de discurs
universal pe care ele şi-o dispută, de unde şi animozităţile cunoscute. Spaţiul
cultural francez şi cel american, a spus el, „aiment à se détester“ – ceea ce
denotă, totuşi, şi o parte de atracţie, de „iubire“ în aceste animozităţi
reciproce. Pe de altă parte, New York-ul – acolo unde predă şi locuieşte
aproape jumătate din an – e o metropolă cosmopolită, care nu are de-a face cu
adevărat cu America propriu-zisă, e un
oraş pe care mulţi americani îl detestă.
Revenind la conceptul de
„antimodern“, Compagnon a spus că adevăraţii moderni sînt cei care manifestă o
anumită rezistenţă la modernitate, iar nu progresiştii fără dubii. Orice progres
implică întotdeauna şi un regres, o pierdere, o anumită melancolie, iar progresiştii
puri sînt nişte naivi. Astăzi, de pildă, din pricina măsurilor de securitate,
cursa cu avionul la New York durează mult mai mult ca acum cîţiva ani – iată
unde poate conduce progresul (avioanele, de altfel – a mai spus –, în afară de
zborul economic, nu au mai progresat ca tehnologie de vreo 30 de ani).
Citez numai două dintre expresiile
plastice la care a făcut apel Antoine Compagnon: una îi aparţine chiar lui
Roland Barthes, căruia îi plăcea să spună că el se situează în „ariergarda
avangardei“; cealaltă este imaginea modernului care înaintează privind în
retrovizor, privind şi la ceea ce este/ ce lasă în urmă. Eu l-am întrebat dacă,
prin conceptul de „antimodern“, nu a dorit cumva să neutralizeze ideologicul
(dreapta versus stînga), şi a fost de
acord că lucrurile pot fi văzute şi în acest fel.
La reproşul – care i s-a adus
în Franţa – că l-a situat pe Barthes la dreapta, Compagnon a răspuns că, pentru
el, atributul de „antimodern“ reprezintă un titlu de nobleţe, şi că este cel
mai mare elogiu care i se poate aduce lui Barthes. De altfel, a spus el, Barthes
a început cu un inventar al mitologiilor burgheziei şi a sfîrşit prin a critica
les bobos, les bourgeois bohèmes. Compagnon l-a citat pe Thibaudet, care
afirma că „literatura se situează la dreapta şi politica la stînga“. Roland Barthes
a început şi a sfîrşit – dacă sîntem atenţi, parcurgînd pînă la capăt epoca sa
formalistă şi semiotică –, cu o întoarcere la autorii clasici. De altfel,
astăzi, Barthes cel prizat de public, s-a văzut anul trecut (cînd a fost
Centenarul Barthes) din cifrele vînzărilor de carte în librării este ultimul Barthes
– a continuat Compagnon: şi anume cărţi ca Fragments
d’un discours amoureux sau La Chambre
claire. Închei această scurtă consemnare cu un alt paradox (biografic) invocat
de istoricul şi teoreticianul francez: el a declarat că a rămas fidel lui
Barthes din perioada formalistă, că a fost marcat, culmea, de Barthes
formalistul. Cadoul pe care şi l-a acordat cînd a intrat la Politehnică, a
povestit el amuzat, a fost să cumpere – ca lectură de relaxare! – S/Z al lui Roland Barthes.
Apărut în Observator cultural nr. 811 / 25.02.2016
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu