Domnica Drumea (n. 1979) este autoarea volumelor de poezie Crize (Editura Vinea, 2003) şi Not for sale (Editura Cartea Românească,
2009), şi a fost prezentă în volumul colectiv 40238 Tescani (Editura Image, 2000). În 2014, ea a revenit cu un
nou volum de poeme, Vocea, apărut la
Editura Charmides. Fostă membră a grupului fracturiştilor (după numele revistei
Fracturi, apărută la Bucureşti la
începutul anilor 2000, revistă al cărei manifest poetic este semnat de poetul
Marius Ianuş şi de poetul, prozatorul şi dramaturgul basarabean Dumitru Crudu),
un grup de tineri neoavangardişti, contestatari ai statu quo-ului la începutul anilor 2000, Domnica Drumea a păstrat,
cred, din revolta aceea tinerească o teribilă violenţă a imaginii poetice. Vocea este un volum de poeme pe cât de
subţire, de discret, pe atât de intens, de puternic la nivelul imaginilor: aş
spune că acestea din urmă sunt de un evident expresionism („vocea” poate
trimite, fără îndoială, la „Strigătul” lui Eduard Munch), dar unul à rebours, consumat, în mod paradoxal,
ca o ardere internă. Cred că strigătul acesta mut – amestec de disperare
paralizantă, singurătate, izolare şi impuls autodistructiv – e redat cel mai
bine de versurile: „ţip cu gura închisă/ tu nu mă auzi”. Ele definesc, în fond,
mişcarea esenţială a poemelor, în care „vocea” este, pe de o parte, cea care se
exprimă (eul poetic), iar pe de alta, vocea celuilalt („tu”), din ce în ce mai lipsită
de consistenţă, fantasmată: „vocea ta e cu mine/ vocea ta caldă şi vocea ta
rece/ apoi ochiul de reptilă/ nu mai ştie nimic” (Anatomie).
În poeme concise şi violente, Domnica Drumea construieşte – la modul cel
mai crud – o întreagă imagerie a autoflagelării: negare de sine, autodistrugere,
dezgust, ură de sine. La autoflagelare se adaugă apatia ca o formă de regresie,
dar şi de paralizie fizică, generată de anxietate şi de solitudine. Iată, de
pildă: „din patul meu de muribund/ îmi ridic mâinile moarte spre tine”. Sau: „mă
ridic din somn/ dureros/ ca desprinderea de un făt siamez// înregistrez
imagini/ cu ochii mei imobili// un organism inert/ o formă obscură de viaţă”. Sau,
în poemul final: „când aruncătorul de cuţite îşi fixează ţinta/ stau nemişcată
şi nu respir./ sunt o femeie singură/ care se apropie de moarte./ îmi caut
disperată mâinile./ prin subteranele sufocate de oameni,/ îmi caut disperată
mâinile”. În altă parte, poeta declară: „îmi sunt propriul duşman// construiesc
strategii/ subtile de autodistrugere// ca un embrion / într-un acvariu de
smoală/ îmi descopăr organele” (p. 39). Abandonul, singurătatea („singurătatea
urbană”) reprezintă, pentru a spune aşa, contextul exterior, social (un peisaj
urban rarefiat, pustiu, ca de apocalipsă; un iubit absent) vinovat pentru această întoarcere brutală, furioasă,
autodistructivă a poetei asupra ei înseşi: „mă obişnuiesc cu abandonul/ cum te
obişnuieşti cu un instrument de tortură// (...)// declanşez întruna alarme/ mă
autodenunţ” (p. 21).
Pe lângă directeţe necruţătoare, pe lângă visceralitate, poemele conţin şi
o anume recuzită „neagră”, construită în jurul imaginii morţii (şi chiar a
putrefacţiei), a abandonului şi lipsei iubirii, a refuzului vieţii sociale, dar
şi, cum spuneam, al propriei negări de sine: „cutie neagră”, „apă murdară” versus „orbii cu bastoanele albe”, „fluturii
albi cu ochii lor monstruoşi”, sau „îngerii albi”; „câmp nesfârşit de zăpadă” versus „câmp nesfârşit de zăpadă murdară”.
O repetată antinomie puritate vs
maculare se întâlneşte cu o alta: lumină vs
obscuritate: „traversăm câmpuri golite de lumină/ un peisaj sterp în care nu
mai pot/ să mă ascund” (p. 55); „un cer solar se lasă peste mine” (p. 25).
Volumul Domnicăi Drumea îmi evocă, în mod paradoxal, doi poeţi foarte
diferiţi: pe de o parte, pe Mariana Marin, prin expresionismul imaginii
(îndreptate aici către interioritate, iar nu către social), iar pe de alta – pe
George Bacovia, prin recuzita aceea „neagră”, simbolică, alcătuită din
contraste, din antinomii, de care vorbeam mai sus. Vocea este un volum intens, puternic, unul dintre volumele de
poezie bune ale anului care s-a încheiat recent. Închei aceste rânduri cu
poemul Puritate: „ziua din care nu
vreau să mă ridic/ ca dintr-un coşciug de gheaţă// o să mor cu inima uscată şi
bătrînă/ ca a tuturor oamenilor// citesc despre puritate/ ea e singura care
poate lua orice formă/ şi tot ea o poate distruge/ la fel cum creierul meu/ distruge
apatic/ orice comandă spre mîna/ pregătită/ să mîngîie”.
Domnica Drumea, Vocea, Editura
Charmides, Bistriţa, 68 p.
Apărut în România literară nr. 4/ 2015
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu