Minunata poveste a amazoanelor
Adriana Babeţi, cunoscuta
profesoară universitară de la Universitatea de Vest din Timişoara, reputată
eseistă şi traducătoare – coautoare, alături de Mircea Nedelciu şi Mircea
Mihăieş, a primului nostru roman postmodern, Femeia în roşu (Cartea
Românească, 1990) şi autoare, printre altele, a antologiei Barbey D’Aurevilly, Dandysmul
(selecţie şi traducere; Polirom, 1995, 2013), urmată de impresionanta Dandysmul.
O istorie (Polirom, 2004) – „recidivează“ în 2013 cu un eseu la fel de
impresionant, Amazoanele. O poveste (Polirom), un adevărat eveniment
editorial al anului care s-a încheiat. Cartea Adrianei Babeţi – rod al multor
ani de cercetare şi de scris – este un tom de aproape 700 de pagini (plus
bibliografie, indice de nume proprii şi indice de locuri) care se ocupă de
istoria mitologică şi culturală a amazoanelor, din Antichitate şi pînă în
contemporaneitate. Riguroasă, scrisă cu pasiune (lucru de care depune mărturie
fiecare pagină), dar şi cu acribie, punînd la bătaie o bibliografie amplă şi
variată, cercetarea Adrianei Babeţi demonstrează – la modul irefutabil –
existenţa unei veritabile amazonologii. Studiu cultural exhaustiv, trecînd cu
aceeaşi pasiune şi erudiţie de la mitologia greacă şi romană la textele
literare, din Evul Mediu, Renaştere şi pînă în modernitatea europeană, de la
domeniile filozofic, istoric, medical etc. la cele ale modei, orfevreriei,
vestimentaţiei, imaginii corpului, fără să ignore „valurile“ feministe din
cultura europeană (de care imaginea stilizată a amazoanei moderne e,
inevitabil, legată), Amazoanele. O
poveste reprezintă o carte extraordinară, cu multe „intrări“, ale cărei
capitole pot fi citite cursiv sau într-o ordine aleatorie, o carte savurată pe
îndelete sau consultată atunci cînd e nevoie.
O carte plină de farmec
Scrisă alert şi captivant – în
ciuda informaţiei bogate, docte şi a referinţelor numeroase –, ea va cuceri, cu
siguranţă, nu numai publicul de specialitate, ci şi marele public, fiindcă
autoarea se lasă prinsă, ea însăşi – cu nostalgia unei amintiri marcante din
copilărie –, în mrejele unei „poveşti“. Aşa cumDandysmul era intitulat
„o istorie“, cartea despre amazoane – fiinţe incerte, la limita, deseori
fragilă, dintre mit şi realitate – este numită „o poveste“, pentru că lucrează
nu cu date istorice, ci cu materia impalpabilă a imaginarului omenesc. E o
carte, în ultimă instanţă, plină de farmec, străbătută de subiectivităţi
asumate personal şi circumscrisă biografic, a unui „intelectual şarmant“.
Adriana Babeţi alege ca strategiile
sale de „atacare“ a subiectului să fie întocmai strategiilor prezentate în
tratatele de luptă: capitolele mari se numesc, rînd pe rînd, „Îmbărbătare“,
„Atac“, „Incursiune“, „Contraatac“, „Încercuire“, „Asalt“, „Paradă“ şi
„Retragere“. În punctul acesta intervine elementul biografic: marcată de
amintirea jocurilor de strategie militară, învăţate în copilărie de la un
bătrîn ofiţer, care îi fabricase din carton şi hîrtie o machetă a „Timişoarei
fortificate“, cercetătoarea şi-a dorit, cu ani în urmă, să scrie un studiu
despre „arme şi litere“, despre amestecul, similarităţile ori diferenţele celor
două, sfîrşind prin a elabora un studiu despre... femeile războinice, adică
amazoanele.
Adriana Babeţi se pliază atît de
bine subiectului abordat încît procedează ea însăşi ca o amazoană, atacîndu-l
„războinic”, cu multă forţă şi impetuozitate, să spunem masculine, şi pe toate
„fronturile“. În ciuda numărului de pagini, a bibliografiei şi a varietăţii
metodelor de lucru, cartea nu dă semne de oboseală, analizele sînt vii şi
pertinente, reuşind să comunice şi cititorului entuziasmul, vibraţia personală
ale cercetătoarei. Pe lîngă resursele mitologice şi literare (specialitatea
autoarei, de altfel, căci predă literatură comparată) – la care apelează în
capitolele „Atac“ şi „Incursiune“ –, Adriana Babeţi recurge şi la „artileria
grea”, dînd dovadă de erudiţie şi de o perspectivă de anvergură: „Arme (şi tot
atîtea ştiinţe) puternice: în principal, istoria, arheologia, antropologia şi
filozofia. Iar pe parcurs, pînă la finele cărţii, ori de cîte ori a fost
nevoie, am cerut întăriri. Mitologia comparată, istoria artei, sociologia,
studiile de gen, teologia, etnologia, psihanaliza, medicina, ba chiar şi
etologia ne-au sporit din cînd în cînd efectivele şi ne-au ajutat să atacăm
subiectul din unghiuri mereu noi“, scrie ea în debutul „Apărării ofensive“ (din
capitolul „Contraatac“).
Ce sînt, aşadar, amazoanele? Au
existat ele cu adevărat? Sînt întrebările de la care porneşte cercetătoarea,
prilej pentru savuroase incursiuni în etimologie (vezi „Onomastikon“ din
capitolul „Atac“), dar şi în textele istoricilor greci din Antichitate, fiindcă
– în mod paradoxal – amazoanele sînt menţionate mult mai des, şi în descrieri
mai detaliate, în textele istoricilor decît în textele de ficţiune ale epocii.
„Amazonlandia“ se prezintă, „la finalul atacului“ (vorba autoarei), în felul
următor: „zecile de tărîmuri, unele aflate la graniţa dintre mit şi realitate,
unde anticii credeau că ar fi trăit şi luptat aceste femei. Ţara fără margini
s-ar fi întins, cu tot cu poveştile ei, din Libia în Sciţia şi din nordul
Turciei pînă în Caucaz, din Tracia în Boemia, ba chiar peste mări şi ţări, în
cele două Indii. Îmi era însă limpede un singur lucru: că grecii le trimiteau
cu închipuirea pe aceste femei bărbătoase dincolo de hotarele lumii lor
civilizate, în negurile barbariei, alături de oamenii ciudaţi. Ba chiar alături
de monştri”. Aici Adriana Babeţi face loc unei afirmaţii-cheie, un fir roşu al
cercetării: imaginea amazoanei – aşa cum
s-a manifestat ea în timp, de la
o epocă la alta, cu stilizările de rigoare – reprezintă un fel de turnesol
pentru evoluţia mentalităţilor europene. Aceasta pentru că amazoana reprezintă,
multă vreme, categorii de tipul: marginalitate, ciudăţenie, barbarie, ba chiar
monstruos.
Trăsăturile caracteristice ale
amazoanelor în textele antice includ, aşadar, mărci precum: pe de o parte
armele (lance, suliţă, arc, platoşă, coif), călăritul, agresivitatea şi forţa
fizică, curajul, iar pe de altă parte apropierea de natură, instinctualul,
sexualitatea puternică, barbaria, dar şi respingerea bărbaţilor. Cu toate
acestea, în mitologie, literatură, pictură, reprezentări pe vase etc. imaginea
lor arată graţie şi frumuseţe, atenţie pentru vestimentaţie şi podoabe –
inaugurînd un lung drum cultural care implică, peste timp, aspecte mentalitare
plasate de autoare sub titlul de „amazonstyle“: bodybuilding, nutriţie,
tendinţe vestimentare, hair styling, bijuterii.
Amazoanele în spaţiul românesc
Apariţia şi dispariţia
amazoanelor din cultura variilor epoci indică şi un anumit nivel mentalitar în
raport cu emanciparea femeilor; amazoana modernă este, prin forţa lucrurilor,
şi o feministă. Adriana Babeţi se ocupă şi de reacţiile bărbaţilor la acest tip
de femeie, mai ales în societatea românească, cu puternice accente patriarhale
şi misogine, aflată (mereu) în decalaj faţă de Europa Occidentală. Fac aici
trimitere la subcapitolul „«Zoe, fii bărbată!» sau amazoneritul la români“ (din
cadrul „Incursiunii“), în care Adriana Babeţi cercetează imaginea amazoanei în
cultura română – care este „tîrzie, rară, destul de firavă estetic şi, oricum,
mult stilizată“. După toate aparenţele, amazoanele apar pentru prima dată în
capitolul I dinHronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor al lui
Dimitrie Cantemir, text scris între 1719-1722, iar într-o operă de ficţiune –
în Manoil (1855), romanul lui D. Bolintineanu.
Analiza merge de la lexicoanele
şi enciclopediile româneşti, literatura populară şi textele istoriografice de
pînă la paşoptişti şi puţinele consemnări ale amazoanei în literatura
paşoptistă pînă la perioada interbelică, ceva mai bogată la acest capitol,
odată cu debutul emancipării femeilor: „Oare de ce – se întreabă, pe bună
dreptate, autoarea – poemaţionul eroi-comic al lui Ion Budai-Deleanu, inspirat
de marile epopei ale Antichităţii şi ale Renaşterii, dar şi de spiritul
ironic-parodic al Luminilor, nu scoate la iveală o figură feminină războinică?
E prea devreme la noi, în 1800, ca – de pildă – voinicul ce-i răsare lui
Parpangel din pădure, îmbrăcat în «zaoa luminoasă », să fie o Bradamante
autohtonă, şi nu Argineanul cel viteaz?“.
În perioada interbelică, o epocă
a sincronizării culturale cu Occidentul şi a emancipării feminine fără
precedent, paginile dedicate amazoanei, „cel mai radical tip de femeie
independentă“, marcat obligatoriu prin „agresivitate şi mînuirea armelor“,
rămîn extrem de puţine. Ele apar cu preponderenţă la avangardişti, la Saşa
Pană, dar şi în poeme de Ion Barbu (Dionisiacă) sau Arghezi (portretul
moşieresei din ciclul 1907). „Amazoane“ adaptate modern sînt şi Ada
Razu, eroina Hortensiei Papadat-Bengescu, sau Floarea Codrilor, femeia-haiduc,
personajul de inspiraţie folclorică al lui Panait Istrati. În mod straniu,
remarcă autoarea, amazoana apare mult mai des în textele româneşti de tip
tradiţionalist, de inspiraţie folclorică, decît în cele citadine, moderniste.
Capitolul se încheie strategic în manieră „abruptă“, lăsînd în suspensie
spaţiul cultural postbelic, ca o invitaţie pentru tinerii cercetători de a
continua investigaţia cu forţe noi.
Un model (radical) de feminitate
Adriana Babeţi surprinde cu forţă
şi pertinenţă modul în care amazoana, acest model de feminitate antică,
migrează – în decursul timpului – de la marginalitate la o zonă centrală în
modernitate, înglobată fiind de mişcările feministe europene, iar de aici şi
mai departe, în cultura pop, cultura de larg consum a postmodernităţii, unde e
prelucrată abundent (vezi „Secolul XX şi amazoanele «pentru toţi»): „Chiar
dacă, de pildă, printre scriitorii interesaţi de stilizarea în spirit modernist
a acestor femei se numără între cele două războaie mondiale şi nume mari
(Marcel Proust, Virginia Woolf, William Faulkner, Arthur Schnitzler, Marguerite
Yourcenar, Georges Bataille, D.H. Lawrence, Karel Čapek), trebuie recunoscut că
aceştia o fac fie incidental (Proust, Faulkner, Lawrence, Schnitzler, Čapek),
fie ca un simplu exerciţiu de imaginaţie (Woolf, Yourcenar, Bataille).
În schimb, ele proliferează în
artele vizuale, în film, seriale TV, jocuri pe calculator, BD-uri etc.
Cercetătoarea atrage atenţia aici, cu fineţe şi flexibilitate, asupra graniţei
greu de trasat între aşa-numita arta înaltă vs arta de consum, deseori
subiectivă, dependentă de gustul personal: „Ar fi vorba de spre două categorii
care se sustrag comercialului pur: pe de o parte, cărţile sau filmele cu femei
războinice care aparţin, e drept, unor specii populare (capă şi spadă,
thriller, SF etc.). Fără a fi capodopere, ele rezistă onest la o sumară
judecată estetică, deoarece, în genul lor, sînt realizate cu un profesionalism
cert. Şi, pe de alta, ar fi cîteva producţii «cu amazoane » ale unor autori
postmoderni, opere de primă linie, care apelează la elemente din recuzita artei
de larg consum, dar îi dau produsului final o anvergură estetică impresionantă“
(în prima e citată trilogia suedezului Stieg Larsson, Millenium, dublu
ecranizată; în cea de-a doua: peliculele Kill Bill a lui Tarantino sau
Tigru şi dragon a lui Ang Lee).
Mă opresc aici, pentru că, oricum
ai face, o cronică la acest volum nu reprezintă decît o survolare a materiei Amazoanelor....
Aş vrea să mai semnalez, de pildă, paginile splendide despre „amazoanele
decadenţilor“, în spiritul mai vechii istorii a Dandysmului..., sau
capitolul penultim, „Parada“, care portretizează o serie de amazoane celebre
(printre ele: Pentesileea, Jeanne d’Arc, Madeleine de Maupin, Orlando,
Albertine). De notat şi un întreg cîmp lexical propus de autoare, pe jumătate
serios, pe jumătate ludic: amazonografie, amazonic, amazonolog, amazonologie
ş.a.m.d. Amazoanele... Adrianei Babeţi reprezintă, încă o dată, un eveniment
editorial al anului 2013, o carte de neratat şi o investiţie sigură, fiindcă
erudiţia cercetătoarei este una plină de vibraţie personală şi de farmec
stilistic.
Adriana Babeţi
Amazoanele. O poveste
Editura Polirom, Colecţia „Plural M“, Iaşi, 2013, 740 p.
Amazoanele. O poveste
Editura Polirom, Colecţia „Plural M“, Iaşi, 2013, 740 p.
Apărut în Observator cultural nr. 711/ 21.02.2014
Împreună cu Adriana Babeţi, la lansarea Amazoanelor..., vineri, 21 februarie 2014, la Librăria Bastilia:
Foto: Cezar Gheorghe
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu