Vlad Drăgoi (n. 1987, Codlea) aparţine,
probabil, celei mai recente „generaţii” de poeţi. El a publicat în 2013, la
Casa de Editură Max Blecher, volumul Metode
(al doilea său volum de poezie). „Metodele” poetice ale lui Vlad Drăgoi sunt
o serie de poeme care s-ar putea rezuma astfel: minimalism (în sensul de reprezentare
a cotidianului, dar şi, mai ales, a unor gesturi minimale), umor negru, cinism,
secvenţe trucate şi violente ca în filmele horror. Textele poetice sunt
interesante prin sound-ul lor aparte, prin umorul negru şi butaforia macabră,
prin toate aceste scenarii crude de viaţă, dar complet virtuale, ca desprinse
din filme (horror, thriller etc.) şi jocuri pe calculator – interesante, aşadar,
pentru o întreagă tânără generaţie „consumeristă”, cinică şi branşată non-stop
la Internet, la căşti etc., aşadar la o întreagă realitate virtuală –, însă ele
prezintă şi un risc considerabil: manierismul. Concentrate sau mai ample, „micrometode”
sau, după caz „macrometode” (cum singur le numeşte autorul), poemele urmează
aceeaşi reţetă de construcţie, care mizează pe umor negru, pe poantă, pe „violentarea”
cititorului fie prin imaginile crude (decapitări, dezmembrări ş.a.m.d.), fie
prin detaliile scabroase. Un exemplu (primul din cele opt texte din „Macrometode”,
scrise după aceeaşi formulă):
„stau la coadă să-mi iau bilet. în
faţa mea o fe/ meie îşi face abonament. Din cauza asta coa/ da se lungeşte tot
mai mult troleele pleacă nu/ stau după noi. mă gândesc că întârzii la curs ies/
din rând mă duc la femeie şi îi dau un pumn în/ urechea dreaptă buf. cade pe
cărămizile octo/ gonale şi îşi rupe o mână trosc încep să îi dau/ cu picioarele
în gură până se umple de sânge şi/ nu se mai mişcă deloc. mă uit puţin la ea
dau să/ mă întorc la coadă dar alunec pe balta proaspă/ tă de sânge şi cad
lângă cadavru buf. cineva în/ cearcă să mă ajute să mă ridic îmi întinde o mâ/
nă eu îi fac semn că nu că dacă îi dau şi eu mâna/ ne mânjim amândoi şi mai
bine nu. mă şterg de/ pantaloni mă uit la degete şi la palmă zic se pu/ tea şi
mai bine dar asta e. după cinci minute sau/ mai mult nu ştiu sigur mă ridic îmi
iau bilet şi sar/ în troleu. sunt fericit că ajung la timp”.
„Micrometodele” – cele treizeci
de poeme scurte cu care începe volumul – sunt concentrate, iar ingredientele
amintite deja sunt cât se poate de transparente: umor negru, macabru, violenţă,
cinism, scabros. Ele merg pe principiul – beckettian, aş zice – al reducerii la
zero, la actele minimale, dar în registrul umorului negru (adaugă şi un strop
de urmuz, în stil horror şi comedie neagră): „ce faci bine tu bine te mai doare
mâna nu/ acum e bine ba nu e am adus/ un ferăstrău ţi-am tăiat-o nu/ mai ai
mână de ce ai făcut asta” (10). Sau: „se
iau melci se bagă/ în pungă se calcă se arată/ conţinutul unei mame cu păr alb/
scurt zâmbetul pe care îl/ vei primi e pentru un copil bun tu eşti un copil/
bun să nu uiţi asta” (24).
Scenariile virtuale – pe modelul
secvenţelor de film (horror) – sunt mixate cu secvenţele cotidiene şi
minimaliste în stil optzecist şi douămiist (autorul apare în texte cu numele
propriu); există, pare-se, şi „câteva poveşti foarte frumoase de dragoste”, cum
ne avertizează ironic poetul, pe coperta a patra, dar ele au acelaşi aer
urmuzian updatat, în registru mai negru: „aşa şi noi, nopţile de august/ cu
cearşaful strâns în braţe/ ca un pui de focă inert, perfect acomodat/ climei
care în mod normal/ ar fi trebuit să-i facă rău/ de pe braţul cu cioc de fier
urmărim/ cum braţul cu cioc de fier/ şi tone presiune sfarmă pereţii
locului...” (dragoste frumoasă).
Volumul se încheie – culmea –
într-o notă autentică, nu trucată, aşa cum ne-am fi aşteptat după tot acest şir
de poeme. În ultimele două texte, indigorupt,
respectiv şi vlad a pierdut – din
ciclul „ultimele poveşti frumoase cu vlad” – se face simţită o tristeţe amară,
cât se poate de nejucată, alcătuită din alt soi de ingrediente, precum
singurătatea, prezentul gol (şi vlad a
pierdut) sau lucrurile trecute, pierdute, „ca o cochilie incasabilă/ făcută
din tristeţe humă/ & noroi”: „şi, în fine, dacă aţi putea cumva/ să credeţi
– nu toţi, măcar unii din voi – că toate/ lucrurile pe care le pierd se lipesc/
de mine ca o cochilie incasabilă/ făcută din tristeţe humă/ & noroi, ar fi
bine/ foarte bine” (indigorupt).
Vlad Drăgoi aduce în poezie o
zonă nouă, a realităţii „horror”, a realităţii virtuale, pigmentate de umor
negru –, dar şi o dezabuzare cinică şi un soi de manierism, de formulă poetică
repetată la nesfârşit; ultimul este riscant în poezie pentru că, de regulă,
închide o buclă, închide un drum şi o formulă poetică.
Vlad Drăgoi, Metode, Casa de Editură Max Blecher, Bistriţa, 2013, 80 p.
Apărut în România literară, decembrie 2013
„Metode” nu e al doilea volum de poezie, ci al doilea volum „beletristic” (primul este de proză, întreabă-l pe Drăgoi). În ceea ce privește „minimalismul” (pe care nimeni nu se grăbește să-l definească, deși e folosit atât de mult în cronici și aiurea), am dubii că se referă la „reprezentarea cotidianului” (!?) - nu s-ar referi mai degrabă la prezența unei instanțe poetice reduse nu doar la „gesturi minimale”, ci și la reprezentări minimale, lipsite de coloratură afectivă?
RăspundețiȘtergereÎn plus, nota „autentică, nu trucată” din final se datorează faptului că „minus vlad dr[goi” (ca să nu spun „eu poetic”) reușește (!?) să iasă din starea sa de inocență malefică, a se vedea „și vlad a pierdut”, gestul semnificativ pe care îl reprezintă concesia aceea făcută într-o doară „bătrânei urâte”... și astfel are loc între gând și faptă ruptura (gândul trece în nota de subsol) care anunță o cu totul altă vârstă, la care vlad drăgoi nu mai poate acționa conform impulsurilor sale...
Acestea fiind spuse, tind să văd în așa-zisul „manierism” (de care a mai fost acuzat volumul) mai degrabă un concept (de altfel, dincolo de schema narativă, există și mici variații în formă, vezi mai ales „micrometodele”). Desigur, Drăgoi nu a precizat un concept (astfel încât cineva și-ar putea închipui naiv că vlad drăgoi îl reprezintă în mod autentic pe Vlad Drăgoi...), n-are niciun disclaimer (așa că am putea, într-un exces de zel curatorial, să inducem un sens moralizator, să perorăm despre condiția homo videns-ului care, în viitorul apropiat, ar putea să nu mai distingă între realitate și joc video... dar este doar o ficțiune, adeseori neverosimilă)... așa că nu e un „conceptualist” - un termen care a început să circule. Volumul lui Coșa, pe care V. Leac îl clasifica drept „poezie conceptuală”, n-avea însă decât 1-2 astfel de texte. În „Metode” există un text care s-ar încadra aici, „poezia varicele”. În rest, ca și la Florentin Popa, sunt doar elemente...