Dosar Le
miracle grec/Miracolul grec în Philosophie Magazine
Philosophie
Magazine
hors-série no. 30 propune un dosar
pasionant, intitulat Le miracle grec,
în care o serie de specialişti, filozofi, istorici, elenişti etc. sînt
convocaţi să răspundă întrebării dacă secolul V înainte de Hristos, în care
grecii au inventat „totul“ (cum se spune pe coperta revistei): democraţia,
etica, istoria, matematicile, mitologia, filozofia, tragedia ş.a.m.d.
reprezintă un „miracol“ în istoria civilizaţiilor lumii sau numai o „revoluţie“,
care poate fi explicată prin diverşi factori contextuali. „Formula se naşte –
scrie în editorial Sven Ortoli (redactorul-şef) – sub pana lui Ernest Renan, în
a sa Rugăciune pe Acropole/ Prière sur l’Acropole, în care îşi
exprimă emoţia în faţa «acestui loc în care perfecţiunea există». Însă are ea
un sens? Nu, au răspuns Jean-Pierre Vernant şi succesorii lui. «Miracol» e un
termen prea încărcat, prea creştin, prea simplist; el sugerează efectul unui
fulger, care pune în paranteză istoria şi cauzalitatea, circulaţia ideilor şi
modul în care ele se transformă în timp. În concizia lui fulgurantă, termenul
privilegiază tendinţa supărătoare de a focaliza privirea numai asupra Greciei,
şi în particular asupra Acropolelui din Atena. El impune distincţia între arian
şi semit, şi ignoră acele rădăcini care coboară până la Egipt şi Babilon. În
fond, spune Vernant, ar fi mai indicat să vorbim despre o revoluţie care se
înscrie în timpul oamenilor şi care face trecerea, în mare, de la un univers
mitico-religios la acela al raţiunii şi al inteligenţei critice. O revoluţie a
gîndirii prin intermediul acestei curiozităţi reflexive («raisonnée») faţă de
lume care poartă numele de filozofie şi despre care Platon şi Aristotel spun că
are de-a face cu thaumazein, capacitatea
de a se mira şi de a se nelinişti. Poate nu chiar un miracol, dar totuşi un
fenomen ieşit din comun. În latină miraculum...“
– notează editorialistul.
Legat de influenţele pe care Egiptul antic le exercită
asupra vechilor greci, mă opresc asupra excelentului interviu pe care egiptologul
Jan Assmann îl acordă lui Wolfram Eilenberger (tradus din germană de Olivier
Mannoni), Un lung dialog cu Egiptul/ Un long dialogue avec l’Égypte: „Dacă ne
întrebăm cum o cultură a putut să fie atît de pregnantă timp de milenii, aş
vorbi – în ceea ce priveşte Grecia – de un miracol al tradiţiei. Singura
cultură cu care se poate compara este cultura ebraică. Actualitatea noastră
occidentală poartă, aşadar, două amprente originare: cea dintîi este Israelul,
adică Ierusalimul; cealaltă este Grecia, adică Atena“. Spre deosebire de evrei,
grecii „nu cunosc, sub această formă, conceptul de revelaţie“; ei sînt
inventatorii raţiunii – o invenţie care a marcat profund Europa –, înţeleasă ca
„o formă de gîndire ce se conformează unor reguli determinate“. „O asemenea
formă de gîndire, continuă Jan Assmann, trebuie văzută ca fiind în acelaşi timp
socială şi diacronică. Ea comportă, aşadar, pe de o parte, un sistem de reguli
prin intermediul căruia oamenii fac referinţă la ceea ce a fost deja gândit, şi
o comunitate care îşi continuă, în baza acestui sistem, reflecţia în mod
autonom“.
Spre deosebire de greci, egiptenii – spre care grecii „avizi de
cunoaştere“ îşi îndreaptă devreme atenţia, şi cu care întreţin schimburi
comerciale –, nu sînt „nici teoreticieni, nici cercetători“, ci „practicieni“.
Ei nu au o „gândire competitivă“, critică, precum grecii, ci o „gîndire
cooperativă“, cu „o imensă nevoie de armonie“, de a se integra într-un „proiect
comun“, în comunitate. În Israel, „e cu totul altceva: conceptul de revelaţie
face să intre în joc o notă înalt autoritară şi normativă“. Dacă cultura
ebraică, o „cultură a interpretării“, a continuat să exercite o influenţă
puternică secole la rînd, în egală măsură cu aceea greacă, egiptenii, „mai
degrabă rigizi şi departe de orice interpretare“, nu au reuşit să se menţină în
aceeaşi actualitate. Grecii, însă, prin spiritul de deschidere, prin
curiozitate, prin amestecul cu alte culturi, dar mai ales prin cultura
competitivă, dialogică şi prin invenţia raţiunii, continuă „să fie prezenţi“,
„să existe printre noi“: „Înainte de toate, grecii aparţineau unei culturi a
disputei («une culture de la querelle»), o cultură a competiţiei. (...)
competitivul, voinţa de a fi mereu cel dintîi, toate acestea sînt profund
gravate în această cultură. Această formă de cultură a competiţiei atletice –
care e şi una, mai ales, fizică – este subordonată dialogicului“.
Filozoful Michel Serres crede, dimpotrivă, într-un
„miracol“ grec, dar într-un sens probabilistic: un miracol este „un eveniment a
cărui probabilitate de apariţie este aproape nulă“. Iar în cazul grecilor,
acest miracol priveşte saltul de la concret la abstract, prin inventarea
spaţiului geometric: „Aici rezidă miracolul. El e în acelaşi timp istoric şi
cognitiv“. La rîndul său, filozoful Luc Ferry (fost ministru al Educaţiei)
vorbeşte despre trecerea de la mitologie la filozofie în cultura greacă, un
proces analog celui care, în istorie, face trecerea de la naraţiunea religioasă
la discursul raţional şi laic. Filozofia a fost dintotdeauna, spune el, „legată
de un proces de secularizare a unui moment religios care a precedat-o“, dar
asta nu înseamnă că acest proces reprezintă o ruptură radicală; între cele două
există, în acelaşi timp, o „continuitate secretă“.
Istoricul François Hartog
(fost elev al cunoscutului elenist Jean-Pierre Vernant) vorbeşte despre
naşterea istoriei ca disciplină la vechii greci: dacă la Herodot istoria
reprezenta un fel de anchetă dusă asupra trecutului, din perspectiva
martorilor, la Tucidide, în schimb, istoria nu mai înseamnă „a spune poveşti“
(„raconter des histoires“), ci a înfăţişa evenimentele prezentului în folosul generaţiilor
viitoare. Închei prezentarea acestui pasionant dosar menţionînd interviul dat
de istoricul Philippe Jockey (lui Catherine Portevin), în care acesta vorbeşte
despre frizele colorate ale Parthenonului, despre faptul că, la vechii greci,
frumosul era „pestriţ“ („bariolé“), iar albul imperfect: „De la Roma antică şi
pînă la Europa modernă, toţi s-au străduit să cureţe templele şi statuile,
răspîndind mitul Greciei albe“. La dosar a colaborat un amplu colectiv de
specialişti, printre care: Cédric Villani, Paul Veyne, Jan Assmann, Luc Ferry,
François Hartog, Michel Serres, Barbara Cassin, Claude Mossé, Philippe Jockey
ş.a.
Apărut în Observator cultural din 19.08.2016
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu