Alături
de Aer cu diamante (antologie
colectivă în care erau prezenţi Mircea Cărtărescu, Florin Iaru, Traian T.
Coşovei şi Ion Stratan), volum-cult al optzecismului poetic, reeditat în 2010
la Editura Humanitas, volumul Cinci (1982)
reprezintă cea de-a doua antologie reprezentativă a tinerilor – pe atunci –
poeţi optzecişti, formaţi la celebrul Cenaclu de Luni condus de criticul
Nicolae Manolescu.
Aşa
cum îi spune numele, Cinci
antologhează poeme aparţinînd a cinci autori: Romulus Bucur, Bogdan Ghiu, Ion
Bogdan Lefter, Mariana Marin şi Alexandru Muşina. Antologia aceasta a fost
reeditată, la rândul ei, în 2011, la Editura Tracus Arte, şi tot în formatul ei
original (ca şi Aer cu diamante), cu
coperta şi ilustraţiile lui Tudor Jebeleanu şi prefaţa semnată de Nicolae
Manolescu.
Cei
cinci autori – cu excepţia extraordinarei poete care a fost Mariana Marin,
dispărută prematur în 2003 – sunt astăzi nume cunoscute ale peisajului nostru
literar, Romulus Bucur şi Alexandru Muşina, poeţi şi profesori universitari la
Facultatea de Litere din Braşov (Alexandru Muşina – şi eseist şi prozator),
Bogdan Ghiu, poet, eseist şi traducător din franceză, Ion Bogdan Lefter, critic
literar şi profesor universitar la Filologia bucureşteană. În anii aceia ai
tinereţii lor „furioase”, al tinereţii „în blugi” din cenuşiul comunism, poezia
era modul lor de revoltă, de nonconformism, de evadare din realul sufocant şi
de sincronizare cu literatura modernă europeană şi americană. Merită recitite
aceste două antologii Aer cu diamante
şi Cinci, pentru că ele condensează o
parte din poezia de excepţie pe care au dat-o tinerii anilor ’80, ca pentru a
proba ideea aceea că, în vremuri grele, se scrie adesea o literatură
extraordinară.
În
rândurile de mai jos – doar despre antologia Cinci. Romulus Bucur, „un timid, delicat şi sperios”, cum îl
prezintă Nicolae Manolescu, în prefaţa lui alcătuită din portretele celor cinci
poeţi ce frecventau cenaclul său, scrie, ca şi Alexandru Muşina, de altfel, o poezie în acelaşi timp livrescă şi
impregnată de cotidian şi biografic (anii ’80), ba chiar şi cu citarea numelor
reale (tot pe model american): „proaspăt sosit în bucureşti/ în căminul 6
martie/ am fost întâmpinat/ de un vlăjgan dubios/ cu plete şi mustăţi/ ce mi
s-a recomandat ion// (...) apoi a mai venit unul/ – mai târziu avea să ne
spună/ că scrie cel mai mare roman/ al tuturor timpurilor –/ salut vere zise/
ocupând ultimul pat liber// să baţi la maşină cuvântul curaj/ pe masă să cazi
doborât de efort/ şi vrafuri de cărţi să te-ngroape tăcut/ poemul să-l scoată
în zori din morman// să ai şansa să auzi vocea egală îngheţată/ a lui T.S.
ELIOT recitând Prufrock// să stai cu
sandu muşina de vorbă/ despre toate acestea// să fii/ cuţit înfipt între noapte
şi zi” (1 poem & ½).
Bogdan
Ghiu şi Ion Bogdan Lefter scriu o poezie cerebrală, lingvistică, reflexivă. Şi
totuşi, acest tip de poezie, în anii ’80, era şi ea, deseori, o replică dată realului,
social-politicului, o revoltă şi un refugiu. Bogdan Ghiu: „Mă apăr de ceea ce/
mă înconjoară/ şi scriu un poem debil/ pe care îl părăsesc” (Poem); „Aş vrea să urlu/ şi/ să port un
titlu” (Poem).
Iată
şi câteva secvenţe din poemele de tinereţe ale criticului I.B. Lefter, poeme
limpide, abstractizante, precum cristalele (aşa se şi numesc, de altfel): „Această
clipă subţire,/ palpabilă/ (hienă şireată/ cu ochi de mărgea)”; sau: „Istoria
trecu în vârful picioarelor/ şi adunarea întoarse capetele/ rămânând cu
săgetarea/ unei păreri”.
Din
Mariana Marin, această poetă extraordinară, probabil cea mai radicală şi mai
etică a generaţiei sale, ale cărei texte vibrează de o tensiune la cote înalte,
citez finalul puternic al poemului Pumaho:
„Trebuie notat totul, spunea/ manşeta mea roasă de viaţă./ La întretăierea
acestei lumi,/ cu imaginea sa despre sine,/ am privit realitatea în faţă./ Am
fost la marginea mării să mă spăl./ Ochii mi s-au înnegrit înaintea plânsului./
Limba mi s-a înverzit înaintea ierbii./ Sfertul de secol a simţit mirosul
prostiei/ şi într-un târziu, dexteritatea unui mecanism social/ mi-a căzut la
picioare şi mi-a şoptit:/ – Trebuie
notat totul,/ chiar dacă mă pocneşti,/ în această uriaşă măcelărie,/ unde mai
crezi că te poţi salva./ printre hălci de ardei gras,/ unde ai visat şi ai
scris,/ ca o manşetă roasă de viaţă,/ unde ai chicotit cu fusta-nstelată,/ când
mirosurile se destind şi pe cer e numai
fum...”.
Alexandru
Muşina e prezent în antologie cu şapte „lecţii deschise ale profesorului de
limba franceză A.M.”, poeme livresc-biografice care conţin experienţa profesorului
navetist. Şi, alături de ele, se află celebrul şi amplul său poem BUDILA-EXPRESS, al navetei tânărului
profesor de franceză către şcoala de la sat, evocând „călătoria” amplu,
hiperbolic, precum altădată poeţii beatnici americani, şi cu aceeaşi revoltă în
subsidiar: „Şi noi am călătorit cu Budila-Express,/ Şi noi am văzut feţele
stoarse, ca nişte cârpe ajunse/ La gradul zero al folosirii, ale junelor
navetiste,/ Şi noi am simţit fluidul neîncrederii oarbe/ Coborând ca acidul sulfuric
în oase, şi noi am văzut/ Banchetele jumulite de vinilinul/ Din care aborigenii
îşi fac portmonee, şi noi/ Am descoperit cultul secret/ Al stomacului, sexului
şi capului aplecat, şi noi/ Am pătruns în catacombele realităţii,/ În subsolul
paginii de ziar şi mai jos de subsol/ Acolo unde nu mai există decât/ Carnea şi
timpul, senzorul obosit”.
Apărut pe Bookaholic
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu