În zilele de 23 şi 24 septembrie, am avut de-a face la Bucureşti cu o
vizită-eveniment: renumita teoreticiană, psihanalistă şi scriitoare Julia
Kristeva a venit la Bucureşti, invitată de Institutul Francez și de Centrul
Sfinții Petru și Andrei. Nu ştiu cât este de cunoscută Julia Kristeva
publicului larg din România, însă în cercurile intelectuale – din România şi
din toată lumea – ea este o celebritate. Născută pe 24 iunie 1941 în Sliven (Bulgaria),
a urmat cursurile Universității din Sofia, pe care le-a absolvit în 1966, iar
câteva luni mai târziu a emigrat în Franța, unde va face un doctorat şi va
activa în preajma unor profesori universitari, teoreticieni şi sociologi,
precum Roland Barthes şi Lucien Goldmann. La Paris va începe o carieră strălucită,
făcând parte din grupul Tel Quel (fondator al revistei omonime) – un grup
teoretic de impact în anii ’60-’70, promotor al structuralismului literar, cu
baze lingvistice şi marxiste. Printre membrii redacţiei revistei (lansate în
1960, su susţinerea éditions du Seuil) se numărau: Philippe Sollers, Jean
Ricardou, Julia Kristeva, Jean Thibaudeau, Michel Deguy, Marcelin Pleynet, Jean-Louis
Baudry, Jean-Pierre Faye, Jacqueline Risset, iar printre colaboratorii de
prestigiu: Roland Barthes, Georges Bataille, Jacques Derrida, Michel Foucault, Bernard-Henri
Lévy, Tzvetan Todorov, Francis Ponge, Umberto Eco, Gérard Genette ş.a.
În România, grupul Tel Quel şi revista omonimă au exercitat o influenţă
puternică asupra câtorva dintre cei mai importanţi scriitori din anii ’80 – în
primul rând Mircea Nedelciu, dar şi Gheorghe Crăciun, Gheorghe Iova, Gheorghe
Ene, aşa numiţii „textualişti” optzecişti –, reprezentând, pentru aceştia din
urmă, o formă de rezistenţă prin text la dictatura comunistă (pentru scriitorii
români, deconstrucţia şi critica limbajului şi textului, de inspiraţie
telquelistă, a însemnat o formă de deconstrucţie şi de rezistenţă la ideologia
ceauşistă).
După perioada structuralistă, Julia Kristeva s-a ocupat de semiotică,
psihanaliză şi feminism. Printre lucrările sale se numără: Semeiotike: recherches pour une sémanalyse (1969), Polylogue (1977), Des Chinoises (1974), Au
commencement était l`amour: psychanalyse et foi (1985), Soleil noir: dépression et mélancolie
(1987), Étrangers à nous-mêmes
(1988). Romanele sale, tardive (scrise începând cu 1990), se remarcă printr-o puternică
latură autobiografică; printre ele: Les
Samouraïs (1990), Le Vieil Homme et
les loups (1991).
La Bucureşti, Julia Kristeva a
susţinut două conferinţe: marţi, 23 septembrie, la Cinema „Elvire Popesco”,
conferința cu tema „La culture dans le projet européen”/ „Cultura în cadrul
proiectului european”, și miercuri, 24 septembrie, la Centrul Sfinții Petru și
Andrei, conferinţa „Le foi d’une humaniste”/ „Credința unei umaniste”.
Am putut sta de vorbă cu Julia Kristeva şi participa la prima conferinţă,
într-o sală de cinema plină de oameni – în special studenţi şi profesori
francofoni, dar şi intelectuali şi scriitori români formaţi în atmosfera
universitară de influenţă Tel Quel, a anilor ’70-’80 . Deşi acordase în 1976 un
interviu lui Ion Pop, pentru revista clujeană Tribuna (de care mi-a spus că nu-şi mai aminteşte), Julia Kristeva
a venit acum pentru prima dată în România. Marţi, ea s-a situat – în conferinţa
„La culture dans le projet européen” – pe poziţia unui umanist al vremurilor
noastre (să-i spun postmodern, având în vedere că, în secolul XX, noţiunea de
„umanist” a fost foarte aspru criticată), apărând „proiectul european” şi
pledând pentru reabilitarea culturii europene, fără de care – a spus ea –
„lumea ar fi un adevărat haos”. Kristeva a anunţat de la început că va încerca
să realizeze „o apologie a ceea ce eu cred că este cultura europeană”. Specificitatea
culturii europene, a afirmat ea, constă în considerarea noţiunii de identitate
ca chestionare permanentă („questionnement”) şi nu ca un cult, nu ca o dogmă
identitară. Dogmele identitare au condus la crimele umanităţii, la acel „rău
radical” care este fanatismul. Sprijinindu-şi pledoaria cu citate din
filozofia/ literatura europeană din toate timpurile (Platon, Sf. Augustin,
Montaigne, La Fontaine etc.), Kristeva a subliniat faptul că gândirea europeană
(deci moştenirea culturală europeană) a definit întotdeauna identitatea ca un
„conglomerat”, iar nu ca un monolit. Însăşi „ura de sine” – riscul extrem al
acestei identităţii eteroclite – face parte din identitatea europeană, a
continuat Kristeva, tentaţia autodistructivă indică, şi ea, toleranţa şi permisivitatea
culturii europene.
Conştientă de criticile care i se pot aduce – o parte au fost formulate în
întrebările de la final –, Kristeva a pledat pentru acest nou umanism, solidar
şi laic, cu rădăcini puternice în cultura europeană a toleranţei şi diversităţii,
o cultură care – spre deosebire de cea (nord-)americană, bazată pe ideea de
reuşită pragmatică, de productivitate – mizează pe „complexitatea umană”. Ea a
vorbit de „plurilingvismul noului cetăţean european” (a se vedea studenţii
Erasmus), despre un „homo europaeus” văzut
ca „individ caleidoscopic”, diferit de categoriile sociale tradiţionale (şi
opuse) care sunt burghezul vs
revoltatul. Cetăţeanul poliglot este specific Europei, a gândi prin intermediul
diverselor limbi cunoscute este specific numai Europei (nu Americii, nu
Chinei), a subliniat Kristeva. În acelaşi timp, a spus ea, trebuie recuperată
şi identitatea naţională, în cadrul acestui plurilingvism: „Avem de-a face la
ora actuală cu adevărate depresii naţionale, cu bază politică, economică, de
civilizaţie”. Ca şi în cazul individului deprimat, a afirmat psihanalista, şi
în cazul naţiunilor trebuie procedat în acelaşi fel: restabilirea încrederii în
sine, urmate de interogaţia, analiza propriei memorii, iar apoi de etapa
creativă: „Imaginea naţională trebuie valorizată prin educaţie”. Trebuie, însă,
evitat riscul ca, după depresie, să nu se instaleze „atitudinea maniacă” tipică
extremismelor (de genul: „eu sunt cel mai puternic...” etc.). Kristeva a
avansat ideea unei „Europe federale”, a unor culturi mândre („fières”) de identitatea lor naţională,
dar care să respecte, în acelaşi timp, diversitatea, celelalte culturi/ limbi
europene. La limită, umanismul propus de Kristeva se bazează pe „singularitatea
incomensurabilă, dar partajabilă” a fiecărei femei şi a fiecărui bărbat.
Julia Kristeva a adus în discuţie, fără să insiste, şi preocupările/ temele
sale feministe: „la libération du corps féminin” („les mères portantes”/ mamele purtătoare etc.),
„la fonction maternelle”, teme care ţin, a spus ea, de feminismul european, nu
american.
La sfârşitul conferinţei, Julia Kristeva a mărturisit cu umor că, împotriva
„declinologiei ambiante”, ea se consideră o „pesimistă energică” şi că susţine
ideea fondării unei Academii a culturilor europene. Întâlnirea cu Julia
Kristeva a fost, în ce mă priveşte, una foarte plăcută. Fostul teoretician
structuralist şi marxist din anii ’60-’70 (care friza uneori o rigiditate
cvasidogmatică) m-a impresionat plăcut prin această deschidere umanistă (şi
ecumenică), susţinută puternic de cercetările sale din cea mai recentă perioadă
de activitate (psihanalitice şi feministe).
Apărut pe Bookaholic
De vreme ce am auzit și eu de domnia sa, e posibil să fie destul de cunoscută publicului larg.
RăspundețiȘtergereAm impresia că autorii americani (cei pe care i-am citit) se ocupă foarte mult de om, iar cei europeni se ocupă prea mult de societate (cu rezultate dubioase). ”Structuralism” sună bine oricând, dar ”specificitatea culturii europene” intră pentru mine la bla-bla-bla, oricine s-ar pronunța despre.
Julia Kristeva a avut un discurs de principiu, umanist, anti-fanatism, a propus niste termeni, fara pretentia de a fi niste concepte (cum se intampla in cazul structuralismului); cred ca e o pozitie ok si un discurs necesar, in lumea de azi; poate fi criticat(a), fara indoiala.
RăspundețiȘtergereKristeva a avut o evolutie previzibila, cred, dupa etapa Tel Quel: interes pentru comunitatile minoritare, imigranti, discriminarea femeilor - feminism si psihanaliza (pe care o si practica). Deci, in cazul ei, exista si o latura practica, concreta: se ocupa de indivizi.
Nu stiu ce intelegeti prin "om", e foarte vag: individul? Daca nu, intram pe un teritoriu mai abstract decat cel al studiilor despre "societate".